جمعه ۱۳-۰۴-۱۳۹۹
به دليل افول سطح درياچه وان در ترکیه، کليسایی متعلق به ارمنیان ظاهر شده که بلافاصله توسط کاوشگران گنج مورد هجوم قرار گرفته است.
«محبت نیوز»- طبق گزارش سایت خبری Ermenihaber.am «سِدات اولوگانا» دانشمند ارمنی در روزنامه «آگوس» چاپ استانبول هشدار می دهد که اگر اقداماتی صورت نگيرد، يکی ديگر از بناها و میراث تاریخی ارمنیان در ترکیه نابود خواهد شد.
«چِليباغ» (نام کنونی اين مکان) که در نزديکی ناحیه «آرجِش» تاريخی واقع شده بود، در سال ۱۸۴۱ به علت بالا آمدن سطح آب درياچه وان زير آب رفت. امسال سطح آب درياچه وان شروع به کم شدن کرده است و به همين علت نيز منطقه مسکونی که زير آب قرار گرفته بود، دوباره ظاهر شده است.
در سال ۱۶۵۵ «اولیا چِلِبی» نويسنده و جهانگرد معروف عثمانی (احتمالن اين منطقه نيز به خاطر نام وی چِليباغ- باغ چِلِبی نامگذاری شده است) می نویسد که در ساحل درياچه وان، بر روی يک صخره کم ارتفاع، قلعه ای مستطيل شکل وجود دارد که هر يک از سنگهای آن به بزرگی يک فيل می باشد. اين قلعه دو در دارد. درب «آديلجِواز» (آرزگه تاريخی) بزرگترين در اين قلعه است. «چِلِبی» با شرح جزئيات اين قلعه اضافه می کند که قسمتی از شهر مسيحی نشين بوده است.
لازم به ذکر است که گمان می رود این کلیسا توسط یکی از قدیمی ترین خاندان های ارمنی به نام «تارهان ها» در قرن هفتم میلادی که منطقه آرجش تحت تسلط اعراب قرار داشت بنا شده باشد.
منبع: موسسه هور