شنبه ۱۴-۰۴-۱۳۹۹
جمعی از نوکیشان مسیحی در چند شهر ایران در اقدامی سازماندهی شده توسط نیروهای امنیتی بازداشت یا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
«محبت نیوز»- با بازداشت همزمان شماری از نوکیشان مسیحی در چند شهر ایران موج تازه‌ای از فشارهای امنیتی به اقلیت‌های دینی بویژه نوکیشان مسیحی در ایران آغاز شده است.
از عصر سه ‌شنبه دهم تیرماه تا صبح چهارشنبه ۱۱ تیرماه دست‌کم شماری از نوکیشان مسیحی در برخی شهرها بازداشت شدند و تعدادی از آنها مورد بازجویی قرار گرفتند.
بر اساس گزارش‌ها ساعت ۲۰:۰۰ سه ‌شنبه ۱۰ مامور امنیتی لباس شخصی به یک مراسم نیایش ( کلیسای خانگی) در محله یافت‌آباد تهران که گفته شده دست کم بیست نفر در آن حضور داشتند یورش برده و ضمن بازداشت افراد آن مکان را نیزمورد تفتیش و بازرسی قرار دادند.
سایت ماده ۱۸ نیز ضمن تائید این خبر افزود در بین ماموران امنیتی که دو زن نیز حضور داشتند کلیه افراد را مورد بازجویی قراردادند. ماموران همچنین از عملیات و بازجویی‌ها فیلمبرداری ‌کردند.
شاهدان می‌گویند پس از پایان فیلمبرداری ماموران دوربین را خاموش کردند و بدرفتاری آنها با حاضرین آغاز شد و برخی را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند با این حال فرمی را اجباری به آنها دادند و مجبورشان کردند تا بنویسند هنگام بازداشت با آنها هیچ خشونت و رقتار بدی با آنان صورت نگرفته است.
ماموران امنیتی همچنین کلیه کتاب مقدس و تلفن های همراه افرادی که در آن کلیسای خانگی حضور داشتند را جمع آوری کرده و با خود بردند و دستکم شش نفر نیز بازداشت شدند.
ماموران امنیتی همچنین سه‌شنبه، به منزل برخی از مسیحیان در کرج و تهران نیز یورش بردند که اسامی برخی از بازداشت شدگان عبارتند از
« ژوزف شهبازیان»، «رضا ن»، «سالار الف»، «مینا خ» و «مریم خ» «سونیا» و از بازداشت شدگان در تهران هستند. دست‌کم سه نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های «فرهاد م آرش» و «فرهاد خ» در کرج بازداشت شدند. که تاکنون برای برخی از این بازداشت شدگان هر کدام وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده‌است.
در ملایر از شهرهای استان کهکیلویه و بویراحمد نیز سه تن از نوکیشان مسیحی روز سه شنبه مورخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ بنامهای «سهراب . الف»، «ابراهیم » و «یاسر» بازداشت شدند. هر سه آنان گفته می شود روز پنجشنبه با تودیع وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند.
منابع موثق از تهران به آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» گفته اند یک خانم به نام «ملیحه» نیز درغرب تهران بازداشت شده است.
  • فشار امنیتی
بازداشت و فشار بر مسیحیان در شرایطی صورت می‌گیرد که کشور با بحران ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و به ویژه در زندان‌ها که از امکانات و سطح بهداشتی بسیار پایینی برخوردارند احتمال ابتلا به این ویروس کشنده افزایش می‌یابد. حتا قوه قضائیه تصمیم گرفت حدود ۸۰ هزار زندانی را به طور موقت از زندان آزاد کند تا سلامتشان بیشتر تهدید نشود.
رفتارهای غیرمنطقی و برخوردهای قهری با شهروندان آنهم در شرایطی که سوء مدیریت و اختلاس و دزدی و موازی با آن تحریم‌ها به معیشت مردم لطمه زده از یک سو نقض حقوق بشر و از سوی دیگر نشانه‌ای از ناسازگاری حکومت با مردم و رفتارهای غیرعادی نهادهای قضایی و امنیتی است که که اندک احترام را هم برای مردم قائل نیستند.
بازداشت دگراندیشان عقیدتی و سیاسی آنهم با اتهامات ساختگی از تبلیغ علیه نظام و اسلام با همکاری با صهیونیست چیزی جز بیشتر کردن نارضایتی عمومی در جامعه و لطمه به خانواده‌ها چه گره‌ای از مشکلات کشور باز خواهد کرد؟
سابقه نشان می‌دهد همواره پیش از بازداشت‌های گروهی مسیحیان سیگنال‌های برخورد قهری با آنها در رسانه‌های حکومتی پدیدار می‌شود و تحلیلگران و اساتید حوزه و ولایتمداران از چند هفته قبل شروع به بسترسازی می‌کنند. اینبار نیز موجی از حمله و توهین به مسیحیان در خبرگزاری‌ها آغاز شد.
یحیی یثربی استاد فلسفه اسلامی یک هفته پیش از این گفته بود گرایش جوانان به مسیحیت، نه به خاطر جستجوی حقیقت، که بر اساس سرخوردگی‌ها و نیازهای زندگی دنیوی و بی‌عقلی و عقده می‌باشد!
این احتمال که شمار مسیحیان بازداشتی افزایش پیدا کند زیاد است زیرا سابقه نشان داده بسیاری از خانواده‌ها تهدید می‌شوند که در مورد بازداشت عزیزانشان اطلاع رسانی نکنند.