måndag 28 juli 2014

جو بایدن، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا می‌شود؟ آنتونی زورکر

جو بایدن، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا می‌شود؟

به روز شده:  14:26 گرينويچ - دوشنبه 28 ژوئيه 2014 - 06 مرداد 1393
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا که تا کنون دو بار در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت کرده، ممکن است برای سومین بار این مبارزه را تجربه کند.
این، پیش بینی اوان آزناس، نویسنده مجله نیویورکر است.
جو بایدن که ۷۱ ساله است کارنامه سیاسی مفصلی دارد.
دوستان و همقطاران او می گویند او قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا را دارد و شخص آقای بایدن چندین بار در باره فعالیت های انتخاباتی احتمالی با اوان آزناس، صحبت کرده. ولی یک مشکل بر سر راه جو بایدن، دیده می شود – هیلاری کلینتون.
اد رندل، فرماندارسابق پنسیلوانیا در اشاره به این که ممکن است رئیس جمهوری بعدی آمریکا برای اولین بار یک زن باشد به اوان آزناس می گوید: "جو(بایدن) بر سر راه تاریخ ایستاده است."
ولی سناتور جان مک کین، که دوست آقای بایدن است می گوید چنانچه هیلاری کلینتون کنار برود آقای بایدن بدون فوت وقت وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد.
اوان آزناس، در یک مقاله ۱۳ هزار کلمه ای به شرح زندگی جو بایدن پرداخته و می نویسد پدر او در پنسیلوانیا فروشنده اتومبیل بوده است.
نویسنده مقاله به تلاش جو بایدن در کودکی برای فائق آمدن بر مشکل لکنت زبان اشاره می کند و شرح می دهد که در سال ۱۹۷۲ اندکی قبل از این که آقای بایدن در سی سالگی وارد مجلس سنای آمریکا شود، همسر و دخترش را در یک حادثه رانندگی از دست می دهد.
باراک اوباما گفته است که به عقیده او جو بایدن یک رئیس جمهور عالی خواهد بود
از ماجراهای خبرساز در زمان سناتوری اش می توان به جلسه بحث انگیز مجلس سنای آمریکا برای تایید انتصاب کلارنس توماس به سمت عضویت در دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۹۱ اشاره کرد. آقای بایدن رئیس کمیته‌ای بود که به این موضوع رسیدگی می کرد.(به دلیل مخالفت گروه های زنان و نیز طرفداران حقوق مدنی با این انتصاب، تایید عضویت آقای توماس از صلاحیت کمیته سنا خارج شد و به رای گیری تمام سناتورها انجامید که نتیجه آن تایید این انتصاب بود)
جو بایدن در تصویب قانون مجازات خشونت علیه زنان در سال ۱۹۹۴ نیز نقش مهمی داشت.
در حالی که شیوه رهبری باراک اوباما با متانت و ملایمت توام است، آقای بایدن تصویر یک شخص پرحرف متعلق به طبقه کارگر را به دست می دهد.
یک مقام سابق بریتانیایی که با جو بایدن ملاقات کرده به خبرنگار مجله نیویورکر می گوید: "آقای بایدن تا حدودی شبیه یک شیر آب است که می توانید آن را باز کنید ولی نمی توانید ببندید."
مقام یاد شده اضافه می کند: "با تمام جذابیت واقعی اش، احساس می کنید که در اطاق اکسیژن کافی برای این که بتوانید مقصودتان را بیان کنید باقی نمی گذارد، بخصوص برای کسانی که مودب باشند و نخواهند حرفش را قطع کنند. و از این رو حس سرخوردگی می کنید."
ولی همه اینها نباید سبب شود نقش مهمی که او در کاخ سفید بازی می کند نادیده گرفته شود. یک رشته ماموریت های مهم داخلی و سیاسی به او واگذار شده بود از جمله نظارت بر مصرف یک بودجه ۷۸۷ میلیارد دلاری برای متحول کردن اقتصاد داخلی در حال رکود کشور و نیز نظارت بر کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق.
آقای بایدن، همچنین در مذاکرات در باره جنگ در افغانستان شرکت داشت و غالبا با مقاماتی که موضع سرسخت تری داشته و خواستار افزایش مداخله نظامی آمریکا در این جنگ بودند اختلاف پیدا می کرد.
باراک اوباما به خبرنگار نیویورکر گفته است که به عقیده او جو بایدن یک رئیس جمهور عالی خواهد بود: "او از نزدیک با این شغل آشنایی دارد و می داند متضمن چه چیزهایی است. او درک می کند که چطور باید چیزی را که واقعا مهم است از چیزی که اهمیت کمتری دارد جدا کند. فکر می کنم او مهارت زیادی برای تماس با مردم دارد. او از سیاست لذت می برد و روابط بسیار خوبی با کنگره دارد که به نفعش تمام خواهد شد."
به دلیل چنین تجربیات و تماس های نزدیک است که معاون های ریاست جمهوری معمولا برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدای قابلی هستند. ال گور، جورج بوش پدر، والتر ماندل، هیوبرت هامفری و ریچارد نیکسون در این ردیف قرار می گیرند.
جو بایدن مدت بسیار طولانی را در صحنه سیاست گذرانده است
ولی هیچ یک از کاندیداهای سابق ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی با رقیبی مانند هیلاری کلینتون مواجه نبودند.
بنا بر یک نظرسنجی که اخیرا در آمریکا صورت گرفته، در ایالت آیوا خانم کلینتون با ۷۰ درصد آراء در مقابل ۲۰ درصد آراء و در ایالت نیوهمشایر با ۷۴درصد در برابر ۱۸ درصد آراء، جلوتر از آقای بایدن است. انتخابات مقدماتی برای تعیین کاندیدای حزب از این دو ایالت شروع می شود.
عامل دیگری که نباید فراموش کرد سن آقای بایدن است. با توجه به این که در صورت برنده شدن ۷۴ سال خواهد داشت، مسن ترین رئیس جمهور آمریکا در اولین دوره ریاست جمهوری، خواهد بود.
آقای بایدن به اوان آزناس، می گوید عنوان کردن این موضوع توسط مردم کاملا موجه است و من به آنها خواهم گفت اول مرا نگاه کنید بعد تصمیم بگیرید.
او اضافه می کند: "این که من کسی را چطور ارزیابی می کنم خواه یک ورزشکار باشد یا یک سیاستمدار، بستگی به این دارد که هنوز چقدر شور و اشتیاق دارد و چگونه از عهده کارش برمی آید."
"حتی اگر بایدن، نامزد شدن خود را امکان پذیر نداند، رد نکردن یک چنین امکانی موجب خواهد شد این احتمال همچنان مطرح باشد"
اوان آزناس- مجله نیویورکر
البته این احتمال وجود دارد که تمام صحبت ها درمورد ریاست جمهوری وسیله ای است برای این که آقای بایدن همچنان در سیاست های آمریکا مطرح باشد.
خبرنگار نیویورکر می نویسد حتی اگر بایدن نتواند، نامزد شدن خود را عملی بداند، رد نکردن یک چنین امکانی موجب خواهد شد که هنوز این احتمال به قوت خود باقی بماند.
همانطور که ازرا کلاین،روزنامه نگار و کارمند شرکت رسانه دیجیتالی وکس، یادآور می شود قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، درست در یک چنین مقطع زمانی، پیروزی خانم کلینتون قطعی به نظر می رسید و حتی اسمی از باراک اوباما نبود.
هنوز تا برگزاری انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد های حزبی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی بیش از یک سال و نیم باقی مانده که در جهان سیاست، زمان درازی است.
جو بایدن حتما این حقیقت را می داند. او مدت بسیار طولانی را در صحنه سیاست گذرانده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar