هند در نظر دارد تا بدهی‌های مربوط به واردات نفتی خود از ایران را با استفاده از یک نظام پرداخت جدید تحت نظارت آمریکا تسویه کند.
0001
به گزارش خبرگزاری رویترز، هند نظام جدیدی از پرداخت‌ها برای تصفیه بدهی‌ مربوط به خرید نفت از ایران را اجرا خواهد کرد که بر اساس آن، پرداخت‌ها به ایران از خلال بانک مرکزی امارات متحده عربی صورت می‌پذیرد و به واشنگتن اجازه می‌دهد تا جریان‌های مالی به ایران را به دقت کنترل کند.
رویترز که گزارش خود را بر اساس اطلاعات سه منبع آگاه ناشناس منتشر کرده است، این مبلغ را معادل یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار دانسته و تاکید کرده است که بر اساس نظام پرداختی جدید، تمام این مبلغ پرداختی هند به ایران در گام نخست از مسیر «فدرال رزرو» (بانک مرکزی آمریکا) عبور خواهد کرد.

تردیدها در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو

این سیستم جدید پرداخت‌ها به ایران، در سایه شک و تردیدها در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو اجرایی خواهد شد.
iran sanction
پیش از این، توافق‌نامه مقدماتی مذاکرات ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ به تهران اجازه داده بود تا به حدود ۲/۴ میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده خود در سرتاسر جهان دسترسی پیدا کند. اما اکنون، پس از آخرین دور مذاکرات در ژنو، هنوز نتیجه نهایی این مذاکرات و موفقیت یا شکست نهایی آن مشخص نیست.
دیروز، شنبه ۳۱ خردادماه، رویترز گزارش داده بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که ایران تسلیم خواسته‌های افراطی قدرت‌های جهان نخواهد شد. با این حال، ضرب‌الاجل طرفین برای برآوردن خواسته‌های توافق‌نامه نخست و توافق بر سر متن نهایی توافق‌نامه ۲۰ ژوئیه، یعنی کمتر از یک ماه دیگر سر خواهد رسید.
به‌علاوه، درخواست پیشین ایران برای بازپس‌گیری بخشی از دارایی‌های حاصل از فروش نفت خود به ارزش ۶۵/۱ میلیارد دلار از خلال بانک مسقط عمان و به صورت ریال عمانی موفق نبوده است. هنوز معلوم نیست به چه دلیلی این گذرگاه مالی برای ایران اجرایی نشد.