torsdag 17 juli 2014

مذاکرات به نتیجه برسد 'باید با ولی‌فقیه خداحافظی کنیم'

مذاکرات به نتیجه برسد 'باید با ولی‌فقیه خداحافظی کنیم'

به روز شده:  16:10 گرينويچ - پنج شنبه 17 ژوئيه 2014 - 26 تیر 1393
سعید قاسمی (چپ) فرمانده سابق جنگ در همایش 'خط قرمز' گفته عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران به حیثیت و عزت هم‌فکرانش لطمه می‌زند
در حالی‌که مذاکرات حساس ایران و شش قدرت جهانی در ژنو در حال برگزاری است، گروهی از چهره‌های سیاسی و نظامی ایران با برگزاری همایشی درباره مذاکرات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند.
سعید قاسمی از فرماندهان جنگ ایران و عراق که از سخنرانان اصلی همایش 'خط قرمز' بوده، به اظهارات رهبر ایران درباره کلیکمذاکرات هسته‌ای چاری اشاره کرده و گفته است "اگر حرف آقا در این قصه درست در نیاید _که به این مذاکرات خوشبین نیستم_ باید با ولی [فقیه] خداحافظی کرد."
آقای قاسمی که از حامیان رهبر ایران است، گفته او و هم فکرانش حق دارند درباره مذاکرات هسته‌ای دلواپس و نگران باشند.
او افزوده است: "اصلا بازی برد_برد نداریم. این، اصطلاحات لجنی است که به خوردمان می‌دهند و با این کلمات بچه‌هایمان را گول می‌زنند. در این بازی قطعا یک طرف برنده است…"
برد_برد اصطلاحی بود که جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات هسته‌ای به کار برده و گفته بود سیاست خارجی عرصه بازی با حاصل جمع مثبت و بازی برد_برد است.

'خنده‌هایتان حیثیت ما را می‌برد'

فرمانده سابق جنگ از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران انتقاد کرده و خطاب به آن‌ها گفته، علاوه بر "شکستن تابو [مذاکره با آمریکا]" با "هر خنده‌ای که پشت این میز‌ها نشان می‌دهید" به گفته او "تمام حیثیت و عزت" شهدا از بین می‌رود.
در نوار صوتی که از صحبت‌های آقای قاسمی کلیکمنتشر شده او گاهی عصبانی می‌شود و لابه‌لای صحبت‌هایش عده‌ای از شنوندگان شعار "مرگ بر سازشکار" می‌دهند.
به اعتقاد آقای قاسمی، در مباحث سیاسی "دیوانگی است که سرباز، پشت سر فرمانده [رهبر] حرکت کند"، بلکه باید از او جلو‌تر باشد.
"اصلا بازی برد برد نداریم. این، اصطلاحات لجنی است که به خوردمان می‌دهند و با این کلمات بچه‌هایمان را گول می‌زنند"
سعید قاسمی
درباره دور ششم مذاکرات هسته‌ای ژنو که در حال برگزاری است،کلیکاینجابیشتر بخوانید.
حدود دو ماه و نیم پیش هم در همایش دیگری با عنوان کلیک'دلواپسیم' عده‌ای از محافظه‌کاران تحت عنوان 'کمیته صیانت از منافع ملت ایران' به مذاکرات هسته‌ای انتقاد کردند.
همایش 'خط قرمز‌ها' هم که دوشنبه گذشته برگزار شد، توسط همین کمیته برنامه‌ریزی شده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران درکلیکتازه‌ترین سخنان خود درباره مذاکرات هسته‌ای، گفته است که به تیم مذاکره‌کنندگان ایران اعتماد دارد و مطمئن است که آن‌ها "حقوق ملت" را مشخصا در مورد ظرفیت غنی‌سازی، موضوع تحقیق و توسعه و مرکز غنی‌سازی فردو حفظ خواهند کرد.
با این حال شماری از چهره‌های سیاسی محافظه‌کار که خود را پیرو رهبر ایران می‌دانند از عملکرد دولت آقای روحانی در این زمینه انتقاد دارند و معتقدند هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نباید انجام شود.
مهدی کوچک‌زاده (راست) نماینده مجلس و عضو فراکسیون پایداری و غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد در همایش حضور داشتند

خط قرمزها زیر پا گذاشته شد

محمود نبویان که از نمایندگان تهران در مجلس ایران است، در همایش اخیر بر رعایت خط قرمزهای رهبر ایران تاکید کرده و گفته بر خلاف این خط قرمز‌ها، بازرسی آژانس انرژی اتمی از ایران "چند برابر" شده است.
اما محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان همایش بود که به برگزارکنندگان گفت مجموعه در حال مذاکره را ابوموسی اشعری نمی‌داند چرا که به گفته او مجموعه‌ای که زیر پوشش رهبری هستند "مجموعه بصیر و بیداری" هستند.
او به دانشجویان گفت مراقب باشند که کارشان با نظرات رهبر "ناهماهنگ" نباشد.

نمایندگان: از تیم ایران حمایت می‌کنیم اما ...

در همین حال، دیروز هم عده‌ای از نمایندگان مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای از تیم مذاکره کننده ایران حمایت کردند و در عین حال برای آنان خطوط قرمزی تعیین کردند.
خطوط قرمزی که نمایندگان مجلس به آن اشاره کرده‌اند، مشابه محدودیت‌هایی است که آقای خامنه‌ای برای تیم مذاکره کننده تعیین کرده است.
آن‌ها گفته‌اند که ظرفیت غنی‌سازی باید ۱۹۰ هزار سو باشد و مذاکره‌کنندگان نباید توافقی امضا کنند که این میزان را نقض کند.
به گفته نمایندگان، تحقیق و توسعه هم از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و فردو باید به عنوان مرکز غنی‌سازی، تحقیق و توسعه برای کشور حفظ شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar