torsdag 30 maj 2019

از تعطیلی کلیسای انجیلی تبریز تا سفره افطار نماینده آشوریان برای همکاران

از تعطیلی کلیسای انجیلی تبریز تا سفره افطار نماینده آشوریان برای همکاران

کلیسای انجیلی تبریز با یورش نیروهای امنیتی تعطیل شد با این حال نماینده آشوریان مجلس می‎گوید “هیچ فرقی میان یک آشوری و یک مسلمان وجود ندارد.”
« محبت نیوز»- گزارش‌های رسیده از تبریز حاکیست کلیسای انجیلی آشوریان این شهر با فشار دستگاه‎های امنیتی جمهوری اسلامی تعطیل شد.
روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ (برابر با نهم ماه می ۲۰۱۹ میلادی)، نیروهای امنیتی به این کلیسای که سابقه آن به یک قرن می‎رسد و در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد یورش برده، قفل‌ها را تعویض کردند و حتی صلیب برج کلیسا را پایین کشیدند.
یک منابع آگاه در این باره به سازمان ماده ۱۸ گفته امنیتی‎ها تهدید کردند کلیسا اجازه برگزاری هیچ‎گونه ‌مراسمی را ندارند.
این منبع آگاه می‎گوید، چند روز بعد از کریسمس، از حضور کشیشان سایر کلیساهای آشوری و ارمنی برای حضور در یک مراسم پرستشی در کلیسا جلوگیری شد و این اقدام آغاز نگرانی‎ها برای اعضای کلیسا شد.
محدود کردن برگزاری مراسم های کلیسایی ادامه داشت تا این‎که ۱۹ اردیبهشت ۹۸ تعداد زیادی از ماموران وزارت اطلاعات و همچنین «ستاد اجرایی فرمان امام» که به‌طور مستقیم زیر نظر علی خامنه‎ای اداره می‌شود، وارد کلیسا شدند، قفل همه درها را عوض کردند، صلیب را از روی برج کلیسا برداشتند، تعدادی تجهیزات امنیتی نصب کردند و سرایدار کلیسا را نیز مجبور کردند به سرعت محل زندگی خود در ساختمان کلیسا را ترک کند.
گفتنی است این کلیسا هشت سال پیش در سال ۲۰۱۱ میلادی مصادره شده بود، اما آشوریان اجازه داشتند تا پیش از این مراسم پرستشی را به زبان آشوری برگزار کنند.
منصور برجی مدیر سازمان ماده ۱۸ در این باره می‎گوید، «بسیاری از کلیساهای پروتستان در ایران تاکنون مصادره شده‌اند. کاربری برخی از این کلیساها تغییر کرده است، ولی به طور معمول بیشتر کلیساهای مصادره شده خالی مانده‌اند و به حال خود رها شده‌اند و برخی از آنها مانند کلیسای کرمان به ویرانه تبدیل شده‌اند».
در ایران برگزاری مراسم پرستشی به زبان فارسی در کلیساها ممنوع است و در یک دهه گذشته تعدادی از کلیساهایی که اقدام به برگزاری مراسم می‎کردند یا مجبور به لغو آن شدند و یا نیروهای امنیتی جلوی برگزاری آن را گرفتند.
کشیش آشوری تبار ویکتور بت‌تمرز در دی‌ماه سال ۱۳۹۳ به دلیل برگزاری مراسم کلیسایی به زبان فارسی در تهران بازداشت شد. پیش از آن در سال ۱۳۸۷ او از مقام رهبری کلیسای آشوری پنطیکاستی در منطقه شهر‌آرای تهران به دلیل برگزاری جلسات کلیسایی به زبان فارسی برکنار شده بود.
“کلیسای انجیلی تبریز در حالی تعطیل شده که هیچ کدام از مسئولان جامعه آشوری از جمله یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس واکنشی به این اقدام نشان ندادند.”
این در حالیست که این نماینده محافظه‎کار بارها ثابت کرده بیش از آنکه وکیل مردم باشد وکیل‎الدوله است. او بارها از شرایط اقلیت‎های مذهبی در ایران دفاع کرده و مدعی است ایران بهشت اقلیت‌هاست! یوناتن بت کلیا برای خوش خدمتی، ۳۰ اردیبهشت سال جاری، به مناسب ماه رمضان به تعدادی از نماینده‌های مجلس و مسئولان سیاسی ضیافت افطار داده است.
بت کلیا توضیح داده، از آنجایی که روزه گرفتن برای تمام ادیان، امری محترم و مقدس است، من تصمیم گرفتم که تمام ادیان ابراهیمی را برای حضور در ضیافت افطاری دعوت کنم و برخی نمایندگان از ادیان و مذاهب مختلف در مراسم شرکت کردند.
او در گفتگو با خبرگزاری «خانه ملت» بار دیگر مدعی شده «مردم ایران با هر دین و مذهبی در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی می‎کنند و هیچ فرقی میان یک آشوری و یک مسلمان وجود ندارد..»
علی‎رغم این ادعا کلیسای انجیلی تبریز تعطیل شده و یوناتان بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar