fredag 15 februari 2019

سلطان شکر منتقد «معماری غربی» شد

سلطان شکر منتقد «معماری غربی» شد

برای اغلب مردم عادی اجاره مسکن ارزان به سختی ممکن است. بنابراین نمی‎توانند نقشی در ساخت و سازها و معماری‎ها داشته باشند، مافیای ساخت و ساز درون حکومت فعال است.
«محبت نیوز»- شیخ ناصر مکارم شیرازی مشهور به «سلطان شکر» در دیدار با وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم توجه به جنبه‌های دینی در ساخت و سازها تاکید کرده باید جلوی معماری غربی گرفته شود.
این مرجع تقلید گفته «متأسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می‌شود که طبق روش و معماری غربی پیش‎ رفته‎اند؛ معماری ایرانی اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت‌ها و اصالت‌ها را حفظ کنیم.»
خبرگزاری ایسنا، جمعه ۲۶ بهمن، به نقل از مکارم شیرازی نوشت «متأسفانه در برخی ساخت و سازها به زیرساخت‌های معنوی و دینی توجه نشده است، هزاران واحد مسکونی در یک محل ساخته می‌شود اما متأسفانه به اندازه کافی مسجد و اماکن دینی و فرهنگی احداث نشده است.
او توصیه کرده «ساخت و سازها باید به گونه‌ای باشد که به لحاظ دینی مشرف بر یکدیگر نباشد تا زمینه برای راحتی بیشتر ساکنان فراهم شود.»
این اولین بار نیست که یک مرجع تقلید یا مقام دینی در امور شهرسازی دخالت می‎کند. در سال‎های گذشته حسین نوری همدانی نیز از گسترش نماهای «رومی» در معماری ساختمان‌های شهر قم انتقاد کرد و خواستار اسلامی شدن چهره معماری شهرهای ایران شد.
در همین ارتباط در مورد «گسترش سبک معماری کلیسایی» نیز علاوه بر روحانیون بلندپایه برخی نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر نیز بارها از این قبیل ساخت و سازها انتقاد کردند و رسانه‎های حکومتی نیز با آن‎ها همصدا شدند اما مسئله اساسی اینجاست که بخشی از این انتقادها ریشه ایدئولوژیک دارد و ناشی از تعصبات فرقه‎ای و دینی است و بخش دیگر آن ناشی از منافع اقتصادی و اختلاف میان مافیای ساخت و ساز که بخشی از آن‎ها در درون حکومت‌اند.
برای اغلب مردم عادی اجاره مسکن ارزان به سختی ممکن است. بنابراین نمی‎توانند نقشی در ساخت و سازها و معماری‎ها داشته باشند. این مافیا درون حکومت فعال است. ضمن در نظر گرفتن استقبال مردم از این سبک‎ها و پس خوردن سبک معماری اسلامی در طراحی‎های مدرن باید تاکید کرد مسئول این ساخت و سازها خود حاکمیت است.
اخیرن پرونده ساخت و ساز در شهرک ویلایی «باستی هیلز لواسان» مطرح شده است. ویلاهای لاکرچی با نماهای غربی و مدرن که حتا تماشای آن برای مردم عادی ممکن نیست چه رسد به ساخت و ساز و مالکیت آن. مالک اصلی زمین‎های آن غلامحسین مطهری‌اصل رییس هیات مدیره شرکت «نوید زر شیمی» و «امیرکبیر» است و در شورای شهر و قوه قضاییه نفوذ زیادی دارد اما چه کسانی مالک این برج‌ها و ویلاها هستند؟
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar