lördag 27 januari 2018

نمایش تخت آهنین سریال «بازی تاج و تخت» در موزه و اشاره به تخت شاهنشاهی ایران

نمایش تخت آهنین سریال «بازی تاج و تخت» در موزه و اشاره به تخت شاهنشاهی ایران

صدای آمریکا :در حاشیه مراسمی برای نمایش «تخت آهنین» سریال مشهور «بازی تاج و تخت» در شهر واشنگتن، اشاره هایی هم به تخت شاهنشاهی در ایران شد.

از سال گذشته همزمان با پخش فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» یک رستوران و بار موقت در واشنگتن دی سی با تم این سریال شروع به کار کرد. دکور این رستوران بر اساس شخصیتها و مناظری که در سریال دیده می شود ساخته شده بود، از «تالار صورتها» گرفته تا اژدهایی که از دهانش آتش شعله‌ور میشود و البته «تخت آهنین».

تخمین زده شده که حدودا ۴۷ هزار نفر روی این تخت آهنین نشسته اند. بسیاری، عکسهای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند.

ساخت این تخت را شرکت «درینک» به هنرمندی در آتلانتا سفارش داده بود. تخت از اسفنج، پلاستیک، و رنگ ساخته شده است و بیشتر از ۱۰۰ کیلو وزن دارد.
این شرکت هنوز تصمیم نگرفته است که نهایتا با این «تخت آهنین» چه کند. حتی یک نظر سنجی در روزنامه «واشنگتونین» انجام داده اند و از مردم خواسته اند رای بدهند.

گزینه هایی مانند فروختن تخت آهنین و اهدای پول فروش آن به سازمانهای خیریه، هدیه دادن آن به خانواده اوباما، و یا استفاده از آن در رویدادهای دیگر مربوط به سریال بازی تاج و تخت در این نظرسنجی وجود دارد.

تخت شاهی در موزه واشنگتن 

اما در این میان، تخت آهنین برای یک شب به موزه ملی در واشنگتن دی سی آورده شد.
در رویدادی یک شبه که به تاریخ تخت های سلطنتی اختصاص داده شده بود، بازدیدکننده های برای نشستن در تخت آهنین صف کشیده بودند.

یک نمایشگاه مجازی نیز برای علاقمندان به سریال بازی تاج و تخت فراهم شده بود که در آن به دژهایی که برای طراحی صحنه سریال الهام گرفته شده اند اشاره می شود. تمرکز این نمایشگاه مجازی بر پیچیدگی و زیبایی در معماری این بناها است.

در بخش دیگری از این رویداد سخنرانی های کوتاه در رابطه با قصر ها و تخت های سلطنتی در طول تاریخ برگزار شد.
اشاره به تخت شاهنشاهی ایرانالکس نیگل - باستان‌شناس انستیتوی اسمیت‌سونیننخستین سخنرانی در این مراسم از تخت ها و قصرهای ایران باستان نام برده شد.

«الکس نیگل» باستان‌شناس آلمانی که از سوی انستیتوی اسمیت‌سونین در ایران کار می کند این سخنرانی ها را برعهده داشت.

او سخنرانیش را با معرفی بنای تخت جمشید آغاز کرد و از عظمت امپراتوری ایران باستان برای بازدیدکننده ها گفت.

در انتها به آخرین تخت سلطنتی در تاریخ ایران رسید.
تختی که حدود دویست سال پیش از طلا ساخته شده و با سنگهای گرانبها مانند یاقوت و لاجورد تزئین شده است.

مراسم تاج‌گذاری آخرین پادشاه ایران، محمد رضا پهلوی نیز در همین تخت انجام شد.

الکس می گوید این تخت در حال حاضر در بانک ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar