söndag 3 mars 2019

وضعیت بحرانی کلیسای ارامنه شیراز در سایه بی توجهی میراث فرهنگی استان فارس

وضعیت بحرانی کلیسای ارامنه شیراز در سایه بی توجهی میراث فرهنگی استان فارس

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفت: کلیسای مریم مقدس وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند بهسازی اضطراری با صرف پنج میلیارد ریال اعتبار است که در سال جاری هنوز اعتباری برای بهسازی این اثر ملی اختصاص پیدا نکرده است!
«محبت نیوز»- سیامک بصیری پنجشنبه ۹ اسفند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قدمت ساخت کلیسای مریم مقدس به سال ۱۶۶۹ میلادی باز می گردد.
وی با تاکید بر این که ارزش های هنری این کلیسا در کشور بی نظیر است اظهار داشت: این کلیسا در دوره شاه عباس دوم صفوی در شیراز ایجاد شده که نقشه این مجموعه، چلیپایی و به شکل صلیب طراحی شده است.
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به ثبت این کلیسا در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۴۶ به شماره ۷۵۹ در فهرست آثار ملی گفت: حدود ۱۵ سال پیش تعمیرات موضعی سقف کلیسای مریم مقدس برای جلوگیری از نفوذ آب باران توسط میراث فرهنگی فارس انجام شد اما به دلیل فرسودگی و قدمت سقف این کلیسا در حال حاضر دچار مشکلات جدی است و عایق کاری آن مشکل دارد و باید به صورت اضطراری بهسازی و مرمت شود.
بصیری تاکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی این کلیسا و آسیب‌هایی که در بخش های مختلف آن نظیر سنگ ها، آجرکاری، طاق نماها مقرنس کاری ها و… وجود دارد حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برای بهسازی و مرمت این مجموعه نیاز است که در صورت تامین اعتبار، سریعن عملیات مرمت این بنا آغاز خواهد شد.
بصیری در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی هزینه ای برای بهسازی این کلیسا تخصیص داده یا خیر گفت: متاسفانه در سال جاری هنوز اعتباری برای بهسازی این اثر ملی اختصاص پیدا نکرده و اکنون وضعیت این محل بحرانی است و نیاز است که بودجه ای برای مرمت آن تامین شود. وی در ادامه مدعی شد در این شرایط میراث فرهنگی فارس تلاش خواهد کرد که این هزینه را تامین کند!
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز پیش از این گفته بود: زنگ خطر تخریب کلیسای مریم مقدس شیراز به صدا در آمده و با هر بارندگی بخشی از سقف ایوان این محل فرو می‌ریزد.
هرموند آراطونیان افزود: با هر بارانی که در طی زمستان جاری باریده بخشی از این کلیسای تاریخی فروریخته است و حتی یکی از مسیرهای دسترسی به ایوانهای این کلیسا وضعیت بسیار وخیمی پیدا کرده و مسیر آن قسمت نیز مسدود شده و عبور از کنار آن با ترس همراه است و همچنین سقف بخش ورودی این کلیسا نیز اوضاع بسیار نامناسبی دارد و در حال فروریختن است.
به گفته رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز سقف این مجموعه که نقاشی های بسیار زیبایی بر آن نقش بسته از جنس چوب است که از وضعیت بهتری نسبت به سایر قسمتهای این مجموعه برخوردار است اما ستون ها و جداره ها از جنس ملاط و گچ است که دچار تخریب و فرسایش شده بگونه ای که اگر ستونها و جداره فرو بریزد قطعا سقف نیز متلاشی و آوار خواهد شد.
او ادامه داد: شکاف‌های عمیقی در جداره ها و در بخش ورودی کلیسای مریم مقدس وجود دارد که در حال عمیق تر شدن است و همچنین نشست هایی در زمین این محوطه نیز وجود دارد و به نظر زمان زیادی تا فرو ریختن تمام این بنا نمانده و اگر هرچه سریعتر به داد آن نرسیم قطعن بزودی این اتفاق ناگوار رخ خواهد داد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar