پنجشنبه ۲۳-۰۵-۱۳۹۹

جوانان کلیسای کاتولیک لاتین بیروت
جوانان کلیسای کاتولیک لاتین بیروت

در پی انفجار مهیب چهارم اوت در بندر بیروت و تخریب گسترده خانه ها و اماکن عمومی، راهبان و راهبه های لبنانی با گشودن درهای کلیساها، صومعه ها و مدارس مسیحی، اقدام به اسکان شهروندان و کمک به آنان نمودند. 

«محبت نیوز»- در پی انفجار مهیب روز چهارم اوت در شهر بیروت و تخریب گسترده خانه ها و اماکن عمومی و بی خانمان شدن بالغ بر ۳۰۰ هزار شهروند لبنانی، راهبان و راهبه های ساکن در بیروت و سایر شهر های لبنان با گشودن درهای کلیساها صومعه ها و مدارس، اقدام به اسکان این شهروندان نمودند.

در راستای کمک های فوری به مردم لبنان، جوانان کلیسای کاتولیک از گروه های مختلف مانند پیشاهنگان و کانون جوانان و سایر گروه های روحانی و حرکت های مذهبی کلیسا، در سطح شهر حاضر شدند و به پاکسازی خیابان ها و خانه ها و تعمیرات و بازسازی های اولیه اقدام نمودند. در پی این حرکت بسیاری از مردم و علی الخصوص جوانان به این پویش سراسری پیوستند و در کنار هم علاوه بر پاکسازی خیابان ها و معابر و خانه ها، با ایجاد کانال های ارتباطی از طریق شبکه های مجازی، خانه های خود را نیز در اختیار بی خانمان ها و مصدومان قرار دادند.

در حال حاضر راهبان فرانسیسکن در بیروت با ایجاد آشپزخانه های سیار به تهیه و توزیع خوراک گرم مشغول اند و برای آسیب دیدگان اقلام اولیه و مواد خوراکی پخش میکنند. تعداد دیگری از راهبان به همراه جوانان کلیسا در حال باز سازی و پاک سازی خانه های مردم و مغازه ها هستند.
کلیساهای مختلفی از سایر کشور ها هم در امر امداد رسانی به وضعیت بیروت پیش قدم شدند و با بیانیه های متعدد با مردم لبنان و کلیساهای لبنان ابراز همدردی نموده و با جمع آوری کمک های کلیسایی به یاری مردم بیروت شتافتند. پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، با اختصاص ۲۵۰ هزار یورو برای کمک به بیروت در مراسم عبادی برای لبنان دعا کرد و از همه مسیحیان درخواست کرد در کنار مردم لبنان بایستند. با دستور کاردینال الراعی، رهبر کاتولیک های مارونی، تمامی صومعه ها و مدارس به روی مردم برای اسکان باز شد.

رهبران سایر کلیساها هم در اقداماتی مشابه با باز کردن مدارس و صومعه ها به یاری مردم شتافتند. جاثلیق آرام اول، رهبر کلیسای رسولی ارمنی، در همان ساعات اولیه ی پس از انفجار با حضور در میان مردم و مجروحان از نزدیک به تسلی و دلجویی از مصدومان پرداخت. کاردینال ساکو، پاتریارک کلیسای کلدانی هم با انتشار بیانیه ای روز شنبه این هفته را روز دعا و روزه برای مردم لبنان اعلام نمودند.
قابل ذکر است که بسیاری از کلیساها با صدمات فراوانی مواجه شده اند و با وجود این بنابر گزارش هایی که از بیروت می رسد حضور روحانیون مسیحی و اعضای کلیساها در خیابان ها بسیار مشهود است.

در این روز های سخت، مسیحیان بسیاری از کشورهای جهان نیز با دعا و روزه و اهدای کمک در کنار مردم لبنان هستند. مسیحیان ایران نیز از کلیساهای مختلف در داخل و خارج ایران با دعاها و کمک های خود مردم لبنان را همراهی می کنند. به گزارش شورای خلیفه گری ارامنه تهران، سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم کلیسای حواری ارمنی حوزه خلیفه گری تهران و شمال، به همراه نورایر آرامیانس رئیس شورای خلیفه گری تهران، با حضور در محل سفارت لبنان در ایران، با آقای محمد عباس سفیر لبنان دیدار کردند و مراتب تسلیت و همدردی خود با مردم لبنان را از طرف کلیه اعضای شورا و همچنین آحاد ارمنیان ابراز داشتند.

نویسنده: Fra André Marie OFM.Conv