دوشنبه ۱۰-۰۶-۱۳۹۹

یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که نیمی از مردم این کشور خواستار آزادی انتقاد از مذهب هستند.

«محبت نیوز»- در سالگرد حمله تروریستی اسلامگرایان داعش به ساختمان نشریه فکاهی شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ – این نشریه یک نظرسنجی در مورد آزادی انتقاد و یا اهانت به مذاهب را انجام داده که در آن نیمی از مردم فرانسه- که بیشترشان زیر ۲۵ سال سن دارند- موافق این موضوع هستند.

حق انتقاد از مذهب یا کفرگویی در سال ۱۸۸۱ در فرانسه مطرح شد اما در سال ۱۹۷۲ به قانون تبدیل شد. این درحالی است که انتقاد از هولوکاست در فرانسه از سال ۱۹۹۰ جرم محسوب می‌شود.

در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ حمله‌ای مسلحانه و مرگ‌بار بخاطر چاپ کارتون پیامبر مسلمانان، به دفتر مجله شارلی ابدو شد. مقام‌های قضایی فرانسه اعلام کردند این حمله دست کم ۱۲ کشته و حدود ۱۰ زخمی بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه دو نفر کشته ‌شدگان از مأموران پلیس بوده و چهار نفر از کاریکاتوریست‌های مطرح فرانسوی از جمله سردبیر هفته نامه نیز در میان قربانیان بودند.  پلیس اعلام کرد مهاجمان جلسه شورای سردبیری شارلی ابدو را هدف قرار دادند و هنگام خروج فریاد می‌زدند: «الله اکبر». آنها گفتند «انتقام پیامبر» را گرفته‌اند. در این ماجرا، مهاجمان پس ‌از دو روز و در درگیری با پلیس فرانسه کشته شدند.