måndag 4 februari 2019

دختر سوئدی بخاطر جلوگیری از اخراج پناهجوی افغان محاکمه خواهد شد

دختر سوئدی بخاطر جلوگیری از اخراج پناهجوی افغان محاکمه خواهد شد

دویچه وله: الین ارسون باید به خاطر نقض قانون در برابر دادگاه پاسخگو باشد. فیلم اقدام او ۵/۵ میلیون بیننده داشت. برخی او را بشردوست و قهرمان می‌خوانند و گروهی او را ساده‌لوح و احمق. جریمه نقدی یا حداکثر شش ماه حبس در انتظار اوست.

شامگاه ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۸ ویدیویی در فیس‌بوک پخش شد که در همان ساعت نخست ۵۰هزار بیننده داشت. در فیلم، دختری سوئدی با موهای طلایی، عینک سیاه و سبز دیده می‌شد که صورتش از هیجان قرمز شده بود. الین ارسون ۲۱ ساله، دوربین موبایلش را روشن کرده و در راهروی هواپیمای «ترکیش ایرلاین» از وضع یک مسافر گزارش می‌داد. هواپیما می‌خواست از شهر گوتنبرگ به استانبول برود.
 
الین ارسون به انگلیسی گفت: «در این هواپیما کسی نشسته که قرار است به افغانستان برگردانده شود. آنجا جنگ جریان دارد و او شاید کشته شود... می‌خواهم هر کاری از دستم بر‌آید انجام دهم تا زندگی‌ او را نجات دهم.»
 
هزاران کاربر اینترنت داشتند به طور زنده چشم‌های اشک‌الود الین و چهره‌‌های ناراحت مسافران را می‌دیدند. یکبار تصویر تکان خورد زیرا مسافری تلاش کرد موبایل را از دست او بگیرد. الین ارسون تا زمانی که مرد افغان در هواپیما بود، روی صندلی‌اش قرار نگرفت. سرانجام خلبان اجازه داد که الین و پناهجوی افغان از هواپیما بیرون بروند.
 
با خروج الین و پناهجو از هواپیما، شماری از مسافران کف زدند اما بعدا معلوم شد که کل ماجرا سوءتفاهمی بیش نبود.
 
کلیپ ویدئویی این ماجرا ۱۴دقیقه و شش ثانیه است و کیفیت خوبی هم ندارد اما فیلم شاید دقیقا به همین خاطر به سرعت برق در سراسر دنیا دیده شد. دختر جوان سوئدی "قهرمان" و "امید بشریت" نام گرفت. فیلم در آلمان، آمریکا، افغانستان، مصر، روسیه، ترکیه و دیگر کشورها بازنشر شد. ۵۰هزار نفر در زمان پخش مستقیم آن را دیدند و کل بینندگان تا امروز ۵میلیون و ۴۰۰هزار نفر شده است.
 
به گفته یک شرکت فیلمسازی در لندن که بعدها از نجات پناهجوی افغان، فیلم کوتاهی به نام «Grounded» تهیه کرد، ۱۳ میلیون نفر در سراسر دنیا این کلیپ را دیده‌اند.
 
در دورانی که دولت‌ها به خاطر سیاست پناهجویی سقوط می‌کنند و عوام‌گرایان دست راستی قدرت می‌گیرند، این کلیپ ویدیویی بسیاری از آزاداندیشان را امیدوار کرد. از نظر آن‌ها پیام فیلم این بود: «ببینید، با وجود همه تبلیغات منفی و نفرت‌پراکنی‌ها، هنوز هم انسان‌هایی هستند که به خوبی و خوب بودن باور دارند.»
 
اما حالا تعریف دیگری از ماجرا وجود دارد. موضوع دیگر شجاعت و بشردوستی نیست، بلکه یک سوال است:  آیا نجات جنجال‌برانگیز این مرد افغان از نظر قانون یک کار خلاف است یا نه؟ علیه الین ارسون چند شکایت به دادگاه ارائه شده و چهارم فوریه، محکمه‌ای در گوتنبرگ تشکیل جلسه می‌دهد تا ببیند او در آن روز کذایی از قوانین حمل و نقل هوایی تخطی کرده یا خیر.
 
شاید برخی فکر کنند که «ترکیش ایرلاین» یا مسئولان این شرکت از ارسون شکایت کرده‌اند اما شکات اشخاص حقیقی دیگری هستند. برخی سرنشینان هواپیمایی هستند که اتفاق در آن افتاد و تعدادی هم کسانی که ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند. مسافران شاکی گفته‌اند که ماجرا باعث ترس و اضطراب‌شان شد.
 
اگر ارسون در این دادگاه مقصر شناخته شود، باید جریمه بدهد یا حداکثر شش ماه به زندان برود. اما این زن کیست که برای برخی قهرمان و برای شماری دیگر خلافکار است؟ سرنوشت پناهجویی که الین قصد نجات‌اش را داشت چه شد؟
 
هفته‌نامه"دی‌تسایت" و "دویچه‌وله" در یک گزارش مشترک تحقیقی، پای صحبت الین ارسون، پناهجوی افغان و بسیاری دیگر نشسته‌اند. اطلاعات ارائه شده در این گزارش، تا حد امکان با استفاده از نامه‌های وکلا، اسناد دادگاه و پرسش از مقامات سوئدی و افغان بررسی و کنترل شده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar