tisdag 5 februari 2019

آنا کاپلان، از پناهجوی یهودی ایرانی دیروز تا سیاستمدار آمریکایی امروز

آنا کاپلان، از پناهجوی یهودی ایرانی دیروز تا سیاستمدار آمریکایی امروز

آنا کاپلان (آنا موناهمی) ایرانی یهودی در ۱۹۷۹ از تهران تحت عنوان پناهجو به ایالات متحده گریخت، پدر و مادرش نیز به اسرائیل فرار کردند. حالا او اولین پارسی-آمریکایی در عرصه قانونگذاری نیویورک است.
«محبت نیوز»- آنا کاپلان زن ایرانی‌تبار یهودی است که در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا به مجلس سنای ایالتی نیویورک راه یافت.
کاپلان اولین ایرانی-آمریکایی است که پیشتر برای پستی در شهرداری ایالت نیویورک انتخاب شده‌ بود.
چهل سال پیش آنا کاپلان، دخترک ۱۳ ساله، از خانواده اش در ایران جدا شد. اما شرایط او با داستان هایی که از مرزهای ایالات متحده و مکزیکو به سرخط اخبار سراسر جهان رنگ و لعاب می بخشند، بسیار متفاوت بود. او به خواست خانواده خود، از ایشان جدا شده بود.
به نقل از تایمز اسرائیل، زمان انقلاب ایران در ۱۹۷۹ بود، هنگامی که روح الله خمینی، شاه را سرنگون کرد. کاپلان عضو یک جامعه کوچک و سرزنده بود که ناگهان به شدت آسیب پذیر شد؛ یهودیان ایران.
کاپلان که متولد تبریز بود، در تهران، پایتخت ایران بزرگ شده بود و همانجا به مدرسه روزانه یهودیان می رفت. در ۱۹۷۰ حدود ۸۰۰۰۰ یهودی در ایران زندگی می کردند. کاپلان در گفتگویی اخیر به تایمز اسرائیل گفت «در زمان شاه، یهودیان زندگی خوبی در ایران داشتند». «تحت حکومت او، یهودیان واقعن به موفقیت هایی دست یافته بودند. اما آنجا همچنان یک کشور مسلمان بود».
او گفت که لحظاتی هم بوده است در زندگی یهودیان کشور که با شرایط اهانت بار روبرو می شدند. کاپلان به یاد می آورد که روزی همراه مادرش در مرکز خرید، در یک سوپرمارکت بوده است. فروشنده به مادرش اجازه نمی داده به مواد غذایی که می خواسته بخرد، دست بزند. به خاطر می آورد که «همیشه إحساس می کردیم باید با احتیاط زیاد زندگی کنیم و نظمی را به هم نزنیم».
اما انقلاب که شد، و خمینی یهودی ستیز به قدرت رسید، پدر و مادر کاپلان دریافتند که وقت عزیمت رسیده است.
مشکل این بود که هنوز کاملن آماده نبودند، اما به خاطر نگرانی از امنیت جانی فرزندانشان، آنها را روانه کردند.
کاپلان در توضیح گفت که «خاخام کسانی را فرستاد تا به خانواده ها اطلاع دهند می بایست از کشور خارج شوند، و ا گر نمی توانند، باید بگذارند بچه‌ هایشان خارج شوند». اندکی بعد، او به همراه ۳۹ بچه دیگر سوار هواپیمایی شدند که به مقصد رم پرواز می کرد.
در ایتالیا، به سفارت رفتند که ویزای پرواز به ایالات متحده دریافت کند. پنج روز طول کشید تا ویزا صادر شد، و یک خانواده آمریکایی یهودی از طریق انجمن حمایت از مهاجران عبری که اکنون اچ آی آ اس نامیده می شود، نگهداری از او را به عهده گرفت. به زودی، به آن خانواده در شیکاگو ملحق شد، و دغدغه اش این بود که آیا روزی دوباره پدرومادرش را خواهد دید.
همزمان، پدر و مادرش می کوشیدند از ایران خارج شوند، اما نتوانستند ویزای ورود به ایالات متحده دریافت کنند، پس، به اسرائیل رفتند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar