torsdag 3 maj 2018

مسافرانی که به مقصد نرسیدند؛ بیش از هزار کشته در سفرهای نوروزی

مسافرانی که به مقصد نرسیدند؛ بیش از هزار کشته در سفرهای نوروزی

تصادف در جاده های ایرانحق نشر عکسMEHRNEWS
آمار‌های جاده‌ای ایران در نوروز ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که با وجود کاهش تعداد سفرها، تعداد کشته‌شدگان حدود ۲۱ درصد از پارسال بیشتر شده و به حدود ۱۰۵۷ نفر رسیده است. این آمار اولیه است و آمار نهایی را معمولا پزشکی قانونی در ماه‌های آینده منتشر می‌کند.
آمار تصادف‌های نوروزی مربوط به بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین هر سال است.
براساس برآورد وزارت راه ایران، در این دوره بیش از شش میلیون نفر در جاده‌ها سفر کرده‌اند که نسبت به پارسال حدود ۲۵ درصد کمتر شده است (پارسال حدود هشت میلیون نفر سفر کرده بودند.)
برای مقایسه اگر ظرفیت مسافر یک بوئینگ ۷۴۷، بزرگترین هواپیمای ناوگان هوایی ایران را حدود ۵۰۰ نفر در نظر بگیریم، آمار بالا نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر تعداد کشته‌شدگان تصادف‌های رانندگی ایران تنها در نوروز، برابر با سقوط دو فروند بوئینگ ۷۴۷ بوده است.

تصویر بزرگتر

گرچه نوروز در ایران، با راه بندان در جاده‌ها و شلوغی هتل‌ها همراه است، اما مرگ در جاده‌ها و خیابان‌های شهرهای، در باقی ماه‌های سال هم کم و بیش به همان اندازه نوروز ادامه دارد.
ترافیک نوروزی در جاده چالوس، شمال ایرانحق نشر عکسIRNA
Image captionترافیک نوروزی در جاده چالوس، شمال ایران
نمودار زیر، تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی را از ۱۳۸۴ تا پارسال (۱۳۹۶) نشان می‌دهد. این آمار البته کاهش قابل توجه تعداد مرگ و میر را از سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد. اما همین حالا هم مرگ حدود ۱۶ هزار نفر در سال، برابر با سقوط ۳۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در سال است.

قعر جدول جهانی

اگر بخواهیم بعد بیشتری به وضعیت حوادث رانندگی در ایران بدهیم، نگاهی به داده‌های بانک جهانی، که البته مربوط به سال ۱۳۹۵ است، نشان می‌دهد که نام ایران، میان کشورهای بسیار فقیر جهان یا کشورهای بحران زده، در قعر جدول است.
بانک جهانی، وضعیت مرگ در حوادث رانندگی را با تعداد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت می‌سنجد. به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان ایران، ۲۸ نفر در سال در حوادث رانندگی جان می‌دهد. بریتانیا با مرگ سه نفر در هر صد هزار نفر از جمعیت بهترین رتبه را در جهان دارد و نام ایران در ردیف ۲۵ ام از انتهای جدول میان کشور های اغلب آفریقایی قرار دارد.
دلایل آمار بالای تصادف‌های جاده‌ای در ایران، بارها در رسانه‌ها و توسط مقام‌ها و ارگان‌های دولتی اعلام شده است. بیش از ۹۰ درصد جاده‌ها یایران دو بانده است، که باعث می‌شود خطر در رانندگی بالا برود و کوچکترین انحراف به فاجیعه بینجامد.
پلیس ایران، خودروهای بی‌کیفیت، رانندگی در حالت خستگی و سرعت غیرمجاز را از دلایل عمده مرگ در جاده‌ها اعلام شده است.

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar