torsdag 10 maj 2018

نگاهی به وضعیت مسیحیان در کویت

نگاهی به وضعیت مسیحیان در کویت

خاستگاه اغلب مسیحیان کویت و بحرین نواحی جنوب شرقی ترکیه است، و بعضی هم از عراق و فلسطین آمده اند. در سال ۱۹۸۲ با تغییر قانون تابعیت کویت جمعیت مسیحی کویت کاهش یافت و تعدادی از مسیحیان از تابعیت این کشور بیرون گذاشته شدند
به گزارش «محبت نیوز» امانوئل بنیامین غریب، اولین شبان مسیحی کویت به یاد می آورد در امتحانات اسلامی دبیرستان از همکلاسی های مسلمان خود نمره بهتری گرفت و همه را متعجب کرد.
از این رویداد ۵۰ سال می گذرد و غریب ۶۶ ساله می گوید از آن زمان تا کنون زمانه تغییر کرده است.
به نقل از العربیه، کویت و بحرین تنها کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند که جامعه مسیحی بومی دارند. جمعیت مسیحیان کویت ۲۰۰ نفر و بحرین ۱۰۰۰ نفر است.
غریب به العربیه می گوید: «خاستگاه اغلب مسیحیان کویت و بحرین نواحی جنوب شرقی ترکیه است، و بعضی هم از عراق و فلسطین آمده اند. در سال ۱۹۸۲ با تغییر قانون تابعیت کویت جمعیت مسیحی کویت کاهش یافت و تعدادی از مسیحیان از تابعیت این کشور بیرون گذاشته شدند».
بر اساس تخمین ها ۱۲ خانواده با عنوان مسیحیان متولد کویت شناخته می شوند که گفته می شود حقوق برابر با شهروندان مسلمان دارند.
نمایندگی اجتماعی و سیاسی مسیحیان خلیج فارس
با این همه به ندرت از دشواری اقلیت های غیرمسلمانانی گفته می شود که شهروندان کشورهای عرب خلیج فارس هستند، زیرا که تصویر اصلی از شهروندان این کشورها مسلمان سنی و یا شیعه است.
رویداد شاخص در میان مسیحیان کویت در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد، زمانی که غریب به شبانی کلیسای انجیلی این کشور برگزیده شد. او اولین و تنها شهروند کشورهای عرب خلیج فارس است که به این سمت برگزیده شده است.
غریب گفت: «ما به کویتی بودن افتخار می کنیم، و ما در میان مردمانی بودیم که در زمان اشغال کویت توسط نیروهای عراقی در سال ۱۹۹۰ در این کشور باقی ماندیم».
اما مسیحیان در صحنه سیاسی کویت حضور ندارند و تا کنون هیچ مسیحی به نمایندگی مجلس این کشور انتخاب نشده است.
با این همه غریب می گوید که جامعه مسیحی کویت موضوع محرومیت از حقوق کشوری و سیاسی را تکذیب می کنند.
غریب بحث تعیین سهمیه برای مسیحیان در مجلس کویت را، آنگونه که در کشور لبنان رایج است، به شدت رد می کند.
غریب گفت: «قانون اساسی ما به روشنی می گوید که مسیحیان می توانند در انتخابات محلی این کشور نامزد شوند. اگر روزی مردم کویت قبول کنند و به آنها رای بدهند، این خیلی خوب است. اما ما نمی‌خواهیم نمایندگی تحمیلی و بدون انتخابات داشته باشیم».
آیا مسیحیان کویت احساس امنیت می کنند؟
در سال های اخیر روابط مسلمانان و مسیحیان شاهد فشارهای زیادی از سوی اسلام هراسان در غرب و حمله تندروهایی مانند داعش به مسیحیان در شرق بوده است.
بمب‌گذاری در کلیسای مسیحیان قبطی در مصر به کشته شدن ۲۵ و زخمی شده ۴۹ نفر منجر شد که اغلب زنان و کودکانی بودند که برای پزستش خداوند به کلیسا آمده بودند.
این شبان گفت که حادثه بمبگذاری در کلیسای مسیحیان مصر باعث نگرانی آنها شده است.
غریب گفت: «رویدادهای اخیر که به دو دستگی در منطقه دامن زده ما را نگران می کند. اما ما خدا را برای رهبری خردمند کویت شکر می کنیم که آشنا به وضعیت داخلی و حامی آن است. ما شاهد اقدام وزارت کشور کویت برای حفاظت از کلیسا در مراسم کریسمس و سال نوی میلادی هستیم».
بر اساس قانون آموزش و پرورش کویت، غیرمسلمانان در مدارس دولتی و خصوصی از شرکت در کلاس های درس اسلامی معاف هستند.
آیا مسیحیان کویت از امکانات برابر برای آموزش اصول مسیحی را برخوردارند؟
غریب چنین فکر نمی کند: «در شرایط کنونی، هم در کویت و هم در منطقه، پاسخ به این پرسش منفی است. فعلن اوضاع مساعد نیست».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar