fredag 11 maj 2018

برگزاری نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر چهار شهروندمسیحی

برگزاری نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر چهار شهروند مسیحی

نخستین جلسه دادگاه تجدید نظر کشیش و سه نوکیش مسیحی دیگر در تهران توسط قاضی بابایی برگزار شد.
به گزارش «محبت نیوز» نخستین جلسه دادگاه تجدید نظر کشیش ویکتور بت‌تمرز و سه نوکیش مسیحی دیگر بنامهای ” هادی عسگری، امین افشار نادری و کاویان فلاح محمدی” در تهران برگزار شده است.
این دادگاه ۵ اردیبهشت ماه ۹۷ برابر با (۲۵ آوریل ۲۰۱۸) به ریاست قاضی حسن بابایی برگزار شده و متهمین و وکلای آن‎ها به دفاع از خود پرداختند.
به گفته سازمان ماده ۱۸ ، گزارش‎ها حاکی از آن است که در این جلسه، سه نفر از متهمین و وکلای آن‎ها حاضر بودند اما  کاویان فلاح محمدی در دادگاه حاضر نشده است که گفته شده پیگیری در این زمینه ادامه خواهد داشت.
قاضی بابایی دفاعیات متهمین را شنیده و صدور رأی نهایی را به جلسه یا جلسات بعدی دادگاه که تاریخ آن هنوز نامشخص است موکول کرده است.
این دادگاه قرار بود در  ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ (۴ فوریه ۲۰۱۸) برگزار شود که به دلیل تصادف رانندگی وکیل دو تن از متهمان در راه رسیدن به دادگاه و عدم حضور برخی از متهمان این پرونده برگزار نشد.
همه متهمین تا مشخص شدن نتیجه دادگاه به قید وثیقه آزادند.
کشیش آشوری ویکتور بت‌تمرز، هادی عسگری و کاویان فلاح محمدی که هر کدام به ۱۰ سال زندان و امین افشار نادری به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند که از سنگین‎ترین احکامی است که در سال‎های گذشته دادگاه‎های انقلاب برای متهمین عقیدتی سیاسی صادر کرده است.
نگاهی به سوابق چهار مسیحی
امین افشارنادری و کاویان فلاح محمدی پنجم دی‎ماه ۱۳۹۳ هنگام شرکت در مراسمی که به مناسبت میلاد مسیح در منزل کشیش ویکتور برگزار می‌شد، دستگیر شدند. این افراد به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و اداره گروه‌های خانگی و مسیحیت تبشیری» متهم شدند. در حکم صادره برای امین افشار نادری علاوه بر این اتهام، وی به «توهین به مقدسات» نیز محکوم شده است.
هادی عسگری، نوکیش مسیحی دیگر که به «اقدام علیه امینت ملی از طریق فعالیت در کلیساهای خانگی» متهم شده است در جشن کریسمس فوق الذکر شرکت نداشت، اما در پنجم شهریور ۱۳۹۵ توسط مأموران انتظامی در باغی حوالی فیروزکوه به همراه چند شهروند مسیحی دیگر دستگیر شد. دیگر بازداشت شدگان این واقعه “رامئیل بت تمرز، امین افشارنادری، محمد دهنوی و امیرسامان دشتی” بودند. تا سه ماه پس از بازداشت، سه تن از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند. امین افشارنادری (پس از ۱۱ ماه) و هادی عسگری (پس از ۱۹ ماه) نیز به طور موقت آزاد شدند.
کشیش بت تمرز تا پیش از بسته شدن کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تاریخ ۲۹ اسفند ۸۷ رهبر این کلیسا در تهران بود. برکناری این کشیش با مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، به تعطیلی دائمی جلسات آن به زبان فارسی از تاریخ ۱۱ فروردین ۸۸ انجامید. این واقعه آغاز دوره‌ای از اعمال محدودیت و تعطیلی گسترده کلیساهای فارسی زبان توسط مقامات امنیتی در سراسر کشور بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar