torsdag 10 maj 2018

تخریب دیوار کلیسای کاتولیک در تبریز

تخریب دیوار کلیسای کاتولیک در تبریز

کلیسای کاتولیک‌ها در محله‌ی «میارمیار» شهر تبریز واقع شده‌است که متاسفانه در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
به گزارش «محبت نیوز» دیوار کلیسای کاتولیک‌ها (عذرای توانا) متعلق به مسیحیان کاتولیک ایران در تبریز که در زمره کلیساهای تاریخی این شهر به شمار می‎رود تخریب شده و خود این کلیسای تاریخی نیز در شرایط مناسبی قرار نداشته و در حال تخریب است.
منابع محلی از جمله وبسایت «نصر» گزارش دادند دیوار این کلیسا به دنبال احداث پروژه «آیسان» تخریب شده است . این بنا در سال ۱۲۹۱ خورشیدی احداث شده و نمای آن آجری است. طول کلیسای کاتولیک‌ها ۳۰ متر و عرض آن ۱۵ متر است و برج ناقوس کلیسا در بالای بالکن کوچکی قرار گرفته‌است.
این کلیسا برای اجرای مراسم و جشن‌های کاتولیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیسای کاتولیک‌ها در محله‌ی «میارمیار» شهر تبریز واقع شده‌است که متاسفانه نه تنها در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست بلکه از سوی پروژه آیسان قسمتی از دیوار آن تخریب شده است و به همین دلیل نیازمند توجه و مرمت است.
تخریب بناهای باستانی اینچنینی در ایران و به طور کل خاورمیانه سنت درازی دارد به خصوص تخریب بناها و آثار باستانی منسوب به مسیحیان زیر سایه‏‌ی تحجّر و تعصب دینی و فرهنگی آسیب‎های مضاعف می‎بینند و یا کمتر مورد توجه مسؤولان قرار دارند.
۱۲ آذر سال ۱۳۹۵ قاچاقچیانی که در پی یافتن گنج بودند دیوارهای کلیسای «قلعه سرسلماس» و بخشی از گورستان قدیمی ارامنه این منطقه را تخریب کردند. منطقه روستای پکاجیک و نیز قلعه سر سابق در گذشته محل زندگی ارامنه بوده و قبرهایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در آرامستان این کلیسا وجود دارد.
خرداد سال ۱۳۹۶ گورستان مسیحیان کرمانشاه تخریب شد و گزارش‎های ساکنین محل حاکی از آن بود که شهرداری منطقه از عمد به محوطه گورستان بی‎توجهی می‎کند.
به فهرست بلند تخریب آثار باستانی مسیحیان باید تخریب «گورستان و کلیسای دولاب تهران»، «کلیسای ارامنه شیراز»، «کلیسای مریم مقدس تهران»، ساختمان تاریخی کلوپ ارامنه اثر رستم وسکانیان، مدرسه «ارامنه اهواز»، کلیسا «مسروپ ارامنه اهواز» و خیلی دیگر از بناهای تاریخی و مذهبی مسیحیان را باید افزود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar