Hamsaryabi-Iran
تقاطع: یک مقام مسوول در “وزارت ورزش و جوانان” در ایران، می‌گوید که تمامی وب‌سایت‌های اینترنتی و موسساتی که در زمینه «همسریابی» فعالیت می‌کنند، “غیرقانونی” هستند و «مسوولان با آن‌ها برخورد می‌کنند».
به گزارش خبرگزاری “ایرنا”، محمود گلزاری، “معاون ساماندهی امور جوانان” در وزارت “ورزش و جوانان” روز سه‌شنبه (۱۳ اسفند-۴ مارس)، گفت که این معاونت با “همسریابی” به معنای پیدا کردن «همسر مناسب»  برای جوانی که  «علاقه‌مند به ازدواج است ولی همسری پیدا نمی‌کند»، مخالف است.
آقای گلزاری، وظیفه معاونت تحت مدیریت خود را “همسرگزینی” دانست و افزود: «در همسرگزینی، ما به زوجین کمک می‌کنیم، انتخاب مناسبی داشته باشند ولی در روند پیدا کردن همسر دخالتی نداریم.»
وی با اشاره به کارشناسانی که می‌توانند در زمینه “همسرگزینی” به جوانان کمک کنند، گفت: «در این ارتباط توافقی با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره که یک نهاد علمی و صنفی است، انجام شده است.»
معاون وزارت “ورزش و جوانان” در عین حال تاکید کرد که این کار‌شناسان علاوه بر داشتن “پروانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره” باید «برخی از قوانین» این معاونت را نیز «رعایت» و «دوره‌های آموزشی را که در وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود، طی کنند».
به گفته‌ی آقای گلزاری، این کار‌شناسان پس از کسب این شرایط، با «تابلو‌هایی که آرم وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان‌شناسی دارد»، می‌توانند از خردادماه سال آینده به مشاوره جوانان در امر «همسرگزینی» در مراکز مشاوره ازدواج بپردازند.
پیش از این، در آبان ماه، “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی” با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که بیشتر وب‌سایت‌های اینترنتی همسریابی، به جای فراهم آوردن امکان ازدواج به فرصتی برای «دوست‌یابی»، «ازدواج‌های موقت»، «ارتباط نامشروع» و «تامین انگیزه‌های سودجویانه و غیراخلاقی» تبدیل شده‌اند.
این گزارش با عنوان “آسیب‌شناسی همسریابی اینترنتی در ایران” با تاکید بر اینکه «فقط دو درصد از ازدواج‌ها اینترنتی هستند»، افزوده بود که هدف این‌گونه ‌وب‌سایت‌ها «ازدواج» و «همسریابی» نیست بلکه «دوست‌یابی به معنای عام» مد نظر آن‌ها قرار دارد.
در شهریورماه نیز، سردار کمال هادیان‌فر، رییس “پلیس فتا” (فضای تولید و تبادل اطلاعات)، وب‌سایت‌های همسریابی را «مجرمانه» توصیف کرده و به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده بود تا برای کاهش جرایم مربوط به این وب‌سایت‌ها، خود، اقدام به راه‌اندازی یک وب‌سایت همسریابی بکند.
این در حالی است که اردیبهشت‌ ماه سال جاری، مسعود امینی، مدیرکل “دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده” وزارت “ورزش و جوانان” با وعده‌ی راه‌اندازی وب‌سایت‌های «همسرگزینی» گفته بود که این وب‌سایت‌ها، «پس از بررسی صلاحیت و صدور مجوز مراکز مشاوره، مراکز رتبه‌بندی و درجه‌بندی شده و از بین مراکز درجه یک» زیر نظر دولت، کار خود را شروع ‌کنند.