fredag 26 juni 2015

محکومیت جهانی حملات امروز در تونس، کویت و فرانسه

محکومیت جهانی حملات امروز در تونس، کویت و فرانسه

  • 4 ساعت پیش
حملات امروز؛ راست: تونس، وسط: کویت، چپ: فرانسه
مقام‌هایی از کشورهای مختلف جهان، چهره‌های مذهبی و نهادهای بین‌المللی سه حمله امروز (جمعه ۲۶ ژوئن/۵ تیر) در تونس، کویت و فرانسه را که ده‌ها کشته برجای گذاشت محکوم کرده‌اند.
کاخ سفید ضمن ابراز همبستگی در "مبارزه با بلای تروریسم" اعلام کرد آماده "هرگونه حمایت لازم" از سه کشور آسیب‌دیده است.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد این حملات "هولناک" را قویا محکوم کرد و گفت مسببان باید "فورا به عدالت سپرده شوند."
هنوز نشانه‌ای از اقدام هماهنگ حمله‌کنندگان در این سه کشور به دست نیامده، اما گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) پیشتر از هوادارن خود خواسته بود که در ماه رمضان به اهداف این گروه حمله کنند.
صبح جمعه انفجاری در یک کارخانه گاز در نزدیکی گرونوبل در جنوب شرقی فرانسه رخ داد و همچنین جسد سر بریده‌ای در این محل پیدا شد. سر قربانی با پارچه‌ای با نوشته عربی پوشانده و به دروازه کارخانه میخ شده بود. بیشتر بخوانید
ظهر امروز به وقت محلی حمله‌ای انتحاری به مسجد شیعیان در کویت دست کم ۲۷ کشته و بیش از ۲۲۰ مجروح بر جای گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. بیشتر بخوانید
در تونس هم حمله به هتلی ساحلی دست کم به کشته شدن ۳۷ نفر، از جمله پنج بریتانیایی، منجر شد. بسیاری از قربانیان اروپایی بوده‌اند. بیشتر بخوانید
یکی از سخنگویان بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت که آقای بان عقیده دارد این "حملات شنیع" اعضای سازمان ملل را در تصمیمشان برای "شکست دادن آنها که هدفشان قتل، ویرانی و نابودی توسعه و فرهنگ انسانی است" راسخ‌تر می‌کند.
null
حمله به هتل ساحلی در تونس مرگبارترین حمله امروز بود

'ایدئولوژی منحرف'

رهبران اروپایی این حملات را "شنیع" توصیف کرده و اعلام کردند که جبهه واحدی در مقابل "توحش" ایجاد می‌کنند.
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و همتای تونسی او، الباجی قاید السبسی، علیه آنچه "بلای تروریسم" نامیدند به ابراز همبستگی پرداختند.
آقای اولاند همچنین از افزایش تدابیر امنیتی در منطقه لیون به بالاترین حد ممکن خبر داد. کارخانه گازی که هدف حمله قرار گرفت در منطقه لیون قرار دارد.
نخست وزیر اسپانیا که کشورش با جنوب فرانسه مرز مشترک دارد اعلام کرد که سطح هشدار امنیتی را به بالاترین حد افزایش می‌دهد.
null
پلیس تونس می‌گوید یکی از مظنونان به حمله را دستگیر کرده است
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته این حملات دشواری‌های مبارزه با "تروریسم و اسلام‌گرایی افراطی" را نشان می‌دهند.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفت این حملات ارتباطی با اسلام ندارند بلکه ثمره یک "برداشت اشتباه و ایدئولوژی منحرف" هستند.
فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اتحاد جهان عرب و اروپا شد: "اعراب، اروپایی‌ها، مسلمانان، غیرمسلمانان، ما همه با هم در یک قایق هستیم. واکنش به این حملات، اتحاد بیشتر ما خواهد بود و ابراز اینکه سوء استفاده از یک دین به هیچ وجه نمی‌تواند ما را از هم جدا کند."
به گفته ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا، حمله روز جمعه در فرانسه "تایید کرد که فراتر از خط مقدم نبرد، گروه‌های کوچک و بسیار سازماندهی‌شده قرار دارند."
null
در تونس حمله به هتلی ساحلی دست‌کم ۳۷ کشته برجای گذاشت
میلوش زمان رئیس جمهوری چک گروه داعش را "سرطان" نامید و خواستار انهدام پایگاه‌های آموزشی آن شد.
در خارج از اروپا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این حملات را نشانه‌ای از تقابل "روشن‌بینان جهان با نیروهای تاریکی" دانست.
همچنین زیو الکین وزیر مهاجرت اسرائیل از یهودیان فرانسه خواست تا آن کشور را ترک کنند: "به خانه بیایید. ضد یهودی‌گری و تروریسم رو به افزایش است."
روحانیان مسلمان نیز با استفاده از قوی‌ترین کلمات، حملات روز جمعه را محکوم کردند.
null
گروه داعش مسئولیت حمله به مسجد شیعیان در کویت را به عهده گرفت
دفتر مفتی مصر اعلام کرد آسیبی که این حملات به چهره اسلام وارد آوردند، "بسیار فراتر از چیزی است که تا به حال کسی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان انجام داده باشد."
شیخ یوسف القرضاوی، یکی از روحانیون سرشناس در جهان تسنن، در حساب توئیتر خود عوامل این حملات را بدتر از "حیوانات وحشی" دانست.
دانشگاه الازهر مصر، یکی از مهمترین مراکز دینی مسلمانان سنی در جهان، با انتشار بیانیه‌ای حمله انتحاری به مسجد شیعیان کویت را محکوم کرد و گفت که حمله امروز به گردشگران در تونس "نقض تمام معیارهای مذهبی و انسانی" بوده است.
الازهر از جامعه جهانی خواسته است که "با هر وسیله ممکن این تروریست‌ها را شکست دهد."
در ایران نیز مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه گفت که این اقدامات برای بدنام کردن اسلام انجام می‌شود. خانم افخم از ضرورت "گام جمعی و فوری برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم و مقابله با گروه‌های افراطی" گفت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar