لوران فابیوس بعد از ورود به وین در جمع خبرنگاران - عکس از لئونارد فوگه/رویترز REUTERS/LEONHARD FOEGER
لوران فابیوس بعد از ورود به وین در جمع خبرنگاران – عکس از لئونارد فوگه/رویترز
REUTERS/LEONHARD FOEGER
تقاطع: وزیر امور خارجه فرانسه، روز شنبه (۲۷ ژوئن-۶ تیر) گفت که ایران برای “تضمین” یک “توافق محکم” با قدرت‌های جهانی، لازم است سه “شرط” را بپذیرد.
لوران فابیوس پس از ورود به وین، پایتخت اتریش، جهت پیوستن به دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «آن‌چه ما می‌خواهیم یک معامله قوی است که حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای غیرنظامی را به رسمیت بشناسد و در عین حال، تضمین کند که این کشور قطعا تلاش برای ساخت سلاح اتمی را کنار می‌گذارد.»
آقای فابیوس ادامه داد: «بدین منظور، سه شرط ضروری وجود دارد: محدودیت طولانی‌مدت بر روی ظرفیت تحقیق و توسعه ایران؛ بازرسی دقیق و سخت از سایت‌ها و اگر لازم شد سایت‌های نظامی؛ و شرط سوم، بازگشت خودکار تحریم‌ها، در صورتی که ایران، تعهداتش را نقض کند.»
به نظر می‌رسد که این شروط در تقابل کامل با خطوط قرمزی است که هفته‌ی گذشته از سوی رهبر حکومت ایران و نیز مجلس شورای اسلامی برای مذاکره‌کنندگان ایرانی تعیین شد.
علی خامنه‌ای، روز سه‌شنبه گذشته (۲ تیر) در دیدار با سران سه قوه و مسوولان و مدیران ارشد جمهوری اسلامی گفت که «برخلاف اصرار امریکایی‌ها محدودیت‌های بلندمدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول ندارد» و در عین حال «کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز حتی در زمان محدودیت باید ادامه پیدا کند».
او هم‌چنین با تاکید بر این‌که «لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود» افزود که «تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره امریکا و چه دولت امریکا باید فوراً هنگام امضای موافقت‌نامه، لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود».
وی آخرین خط قرمز خود را ممنوعیت «بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس‌وجو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی» عنوان کرد و گفت این‌که «می‌گویند آژانس باید اطمینان پیدا کند، حرف نامعقولی است».
ساعاتی پیش از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی نیز، مجلس شورای اسلامی، جزییات طرح “الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای” را با اکثریتی قاطع به تصویب رسانده بود.
بر اساس این طرح که روز چهارشنبه (۳ تیر) به تایید “شورای نگهبان” رسید، توافق‌نامه هسته‌ای احتمالی با گروه ۵+۱ باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
هم‌چنین، بند یک این طرح، می‌گوید که «لغو تحریم‌ها به طور یک‌جا و کامل باید در متن توافق‌نامه درج و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود».
در بند دو، بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به «انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای» محدود و تاکید شده که «دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است».
در بند سه نیز آمده که «هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست».