söndag 3 februari 2019

«زیر فشار گذاشتن مسیحیان در ایران»؛ منافع اقتصادی و جناحی با سناریوهای آلوده

«زیر فشار گذاشتن مسیحیان در ایران»؛ منافع اقتصادی و جناحی با سناریوهای آلوده

مسیحیان در ایران بازداشت می‎شوند تا «قوه قضاییه» کسب درآمد کند و حزب‎اللهی‎ها و دلواپس‎ها، دستگیری آن‎ها را تبدیل به اهرم فشاری برای دولت وامانده حسن روحانی کنند.
«محبت نیوز»- بازداشت نوکیشان مسیحی در ایران شدت گرفته است. موج این فشارها حدود یک ماه پیش از کریسمس ۲۰۱۹ آغاز شد. از تهران، قم و کرج و هشتگرد تا مشهد، اصفهان، دزفول و اهواز. آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در دسترس نیست اما گزارش‌های غیررسمی خبر از بازداشت بیش از ۱۰۰ نوکیش مسیحی را در اقصی نقاط کشور می دهد.
گزارش‎هایی که اخیرن منتشر شده نشان می‎دهد برخی نوکیشان مسیحی را نیروی انتظامی بازداشت کرده و برخی دیگر را وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه که نشان می‎دهد نهادهای امنیتی و انتظامی این پروژه را به طور مشترک پیش می‎برند و طبق معمول حمایت نهادهای دینی و مراجع را دارند با این تفاوت که در فاز جدید بازداشت‎ها،رسانه‎های حکومتی و خبرگزاری‎ها ماموریت جدی‎تری در «زمینه سازی» برای بازداشت‎ها و «پرونده سازی» دارند.
‘حسن روحانی’ ادعا کرده بود به دنبال احیای حقوق اقلیت‎های دینی و قومی است و ایجاد یک معاونت به همین نام و سپردن امور آن به دست ‘علی یونسی‘ وزیر پیشین اطلاعات را به پای عزم جدی دولت تدبیر برای کاستن از تبعیض‌ها و فشارها علیه اقلیت‎ها گذاشته بود اما در عمل دولت او که یکی از امنیتی‎ترین دولت‎های پس از انقلاب بود که نه تنها نتوانست گامی مؤثر برای بهبود وضعیت اقلیت‎ها بردارد بلکه روز به روز وضعیت آن‎ها بدتر شد تا جایی که در دولت دوم او چنان فشارها و سرکوب‎ها زیاد شد که بدون تعارف باید از آن به عنوان مقطعی تلخ و تاریک پس از انقلاب اسلامی برای نوکیشان مسیحی نام برد.
از سال ۱۳۹۶ که روحانی برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، ده‌ها شهروند مسیحی به اتهامات امنیتی به زندان افتادند یا احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. حتی جنس اتهاماتی که به آن‌ها وارد شد از «اقدام علیه امنیت ملی» و «اجتماع و تبانی» فراتر رفت و به «جاسوسی برای صهیونیست»، «نفوذ»، «ارتباط با اسرائیل» و «تلاش برای تصاحب کشور» تغییر پیدا کرد. فشار بر مسیحیان چنان زیاد شد که قضات دادگاه‌ها سخت‎ترین و سنگین‎ترین مجازات‎ها و محکومیت‎ها را برای مسیحیان دربند صادر می‎کنند. وثیقه آزادی‎ موقت مسیحیان به ده برابر مبلغ گذشته افزایش یافته و به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، چنانکه حتی مجرمان اقتصادی و اختلاسچی‌ها نیز با شرایط آسان‌تری می‎توانند وثیقه‎ها را تامین کنند.
فشار و بازداشت «دسته جمعی» شهروندان مسیحی امری طبیعی نیست و نمی‎تواند فقط مربوط به عامل «مسیحیت ستیزی» باشد. بلکه عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی نیز در آن دخیل است. قوه قضاییه جمهوری اسلامی از بازداشت مسیحیان برای پرکردن جیب خود استفاده می‎کند. برای رسیدن به این هدف قدم نخست افزایش فشارها و بازداشت‎ها بود و گام بعدی فشار به وکلایی که پرونده نوکیشان مسیحی را قبول می‎کردند.
‘نسرین ستوده’ یکی از وکلایی بود که به «کمک برای تشکیل کلیساهای خانگی» محکوم شد تا به قول معروف دیگر وکلا حساب کار دستشان آید.
اما چه تحلیلی می‎توان در مورد این شرایط کرد و چه سنارویی ممکن است در پس این فشارها باشد؟ شاید یک رقابت سیاسی و فراتر از آن جنگ قدرت برای خراب کردن رقیب و فراتر از آن عقب زدن آن از میدان سیاست.
در ایران منتقدان دولت در جناح اصولگرا و حزب‎اللهی با کمک مراجع تقلید و نهادهای دینی و رسانه‎ها اقدام به بازداشت مسیحیان می‎کنند که پیامد آن فشار نهادهای بین‎المللی و حقوق بشری به دولت حسن روحانی است. در شرایطی که دولت او زیر فشارهای مختلف قرار دارد، فشار به اقلیت‎های دینی به خصوص مسیحیان که حساسیت غربی‎ها روی آن‎ها بیشتر است فشار بر دولت روحانی را مضاعف کرده است. در واقع بازداشت مسیحیان، نوعی استفاده ابزاری از آن‎ها برای شاخ و شانه کشیدن های سیاسی شده است.
شاید مطرح شود وزارت اطلاعات در شرایطی که ‘سیدمحمود علوی‘ دوست و همکار قدیمی ‘حسن روحانی’ وزیر آن است چرا باید سیاست فشار بر مسیحیان را پیاده کرده و دولت را تخریب کند؟ پاسخ روشن است. این وزارتخانه توسط تیم‎های مختلف با علت و انگیزه‎های مختلف اداره می‎شود که افسار و ماموریت بعضی از آن‎ها در دست روحانی و تیم او نیست. همچنان که طرح توطئه‌های ضدامنیتی و ترورهایی که به طور مستقیم از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اروپا از جمله کشورهایی چون فرانسه، آلمان، هلند و آلبانی طراحی و اجرا می‎شود نیز توسط عوامل آنان در وزارت خارجه برنامه ریزی شده است.
۸ ژانویه ۲۰۱۹ «معاونت امنیت داخلی» وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دو فرد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند. این دو فرد عبارت بودند از ‘سعید هاشمی‌مقدم’ از معاونین وزارت اطلاعات و ‘اسدالله اسدی’ مامور امنیتی که با پوشش دیپلماتیک در سفارت جمهوری اسلامی در وین فعالیت داشت. ‘اسدالله اسدی’ در حال حاضر در بلژیک زندانی است و در رابطه با پرونده تلاش برای بمب‌گذاری علیه همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شده است. ‘سعید هاشمی‌مقدم’ بنا بر اطلاعاتی که سازمان‌های امنیتی اروپایی در دست دارند، مسئولیت اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در اروپا را بر عهده داشته است.
اقدام علیه مسیحیان و دیگر اقلیت‎های دینی در ایران توسط نهادهای امنیتی دو پیامد دارد که در نهایت دولت را زیر فشار قرار می‎دهد. یکی فشارهای سازمان‎های مدافع حقوق بشر و دولت‎های خارجی را روی دولت روحانی زیاد می‎کند و دیگری افزایش نارضایتی‎های اجتماعی است و دولت ‘حسن روحانی’ نیز هیچ توانی برای مقابله با این سناریوها را ندارد.
در چنین شرایطی سرکوب مسیحیان ایران در عمل به بازیچه و ابزاری برای برخی نهادهای حکومتی تبدیل شده است که هم به فکر پر کردن جیب هایشان هستند و هم از آن به عنوان اهرم های فشار بر علیه یکدیگر استفاده می کنند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
FacebookTwitterBalatarinTelegram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar