NikNejad-Bohlouli-Arrested-Teachers
‫‏تقاطع‬: نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، صبح روز دوشنبه (۹ شهریور-۳۱ آگست) محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی، دو فعال حقوق معلمان را در منازل‌شان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.
به نوشته‌ی وب‌سایت “حقوق معلم و کارگر”، بازداشت آقایان نیک‌نژاد و بهلولی، با حکم شعبه دو بازپرسی اوین صورت گرفته است و ماموران، برخی وسایل موجود در خانه‌ی آن‌ها هم‌چون کامپیوتر و گوشی موبایل را نیز ضبط کردند.
محمدرضا نیک‌نژاد از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران است و مهدی بهلولی نیز از اعضای فعال این کانون به شمار می‌رود.
با بازداشت این دو نفر، شمار فعالان زندانی حقوق معلمان به شش نفر رسیده است. اسماعیل عبدی، علی‌اکبر باغانی، علی‌رضا هاشمی، و رسول بداقی، چهار معلم دیگری هستند که به خاطر فعالیت‌های صنفی‌شان در زندان به سر می‌برند.
از میان این جمع، اسماعیل عبدی، دبیرکل “کانون صنفی معلمان ایران” از روز ۶ تیر (۲۷ ژوئن) پس از حضور در دادسرای اوین، در بازداشت موقت به سر می‌برد.
علی‌اکبر باغانی، دبیرکل پیشین و نایب‌رییس کنونی هیات‌مدیره‌ی این کانون، از روز ۴ خردادماه در حال سپری کردن محکومیت یک سال حبس تغزیری خود در زندان رجایی‌شهر کرج است. آقای باغانی در ارتباط با پرونده‌ی بازداشتش در اردیبهشت ۱۳۸۹، به یک سال حبس و دو سال تبعید به زابل محکوم شده و در ارتباط با پرونده‌ی دیگری مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۵ معلمان نیز با محکومیت ۵ سال حبس تعلیقی روبه‌رو است که این حکم نیز می‌تواند در صورت تشخیص دستگاه قضایی به حبس تعزیری تبدیل و به محکومیت کنونی‌اش اضافه شود.
علی‌رضا هاشمی، دبیرکل “سازمان معلمان ایران” نیز از روز ۳۰ فروردین‌ماه، در حال گذراندن محکومیت ۵ سال حبسش در زندان اوین تهران است.
در این میان، رسول بداقی، با وجود پایان محکومیت شش سال حبس در زندان رجایی‌شهر کرج، از حدود دو ماه قبل به بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل و با پرونده‌سازی جدیدی روبه‌رو شده است.
گفتنی است پیش از این در روز ۳۱ تیرماه (۲۲ جولای)، تلاش صدها نفر از معلمان برای برگزاری تجمعی در اعتراض به بازداشت و زندانی بودن هم‌‌کاران‌شان در مقابل مجلس شورای اسلامی با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی ناکام ماند.
این نیروها بیش از ۱۳۰ معلم معترض را بازداشت و پس از ساعاتی با گرفتن تعهد مبنی بر عدم شرکت در تجمعات مشابه، آزاد کردند.