با تصویب مجلس شورای اسلامی، روز هشتم ربیع الاول روز درگذشت امام یازدهم شیعیان نیز تعطیل رسمی اعلام شد.
به گزارش«محبتنیوز» تقویم هر کشور بخشی از شناسنامه و معرف تاریخ، فرهنگ و باورهای اعتقادی مردم آن سرزمین است. هرچه تاریخ جلوتر رود تحولات ملی و مذهبی بزرگ هم پدیدار میشوند و روزهای خاص با همه تلخی و شیرینی در تاریخ ماندگار و بخشی از آنها در تقویم حک میشوند و صدها سال دیگر کهنهروزی ماندگار برای نسل آینده به یادگار خواهند بود.
بخش عمدهای از روزهای تقویم آثار و تبعات جریانهای سیاسی و رویدادهای مذهبی است. در ایران تقویم ملی پس از انقلاب ۵۷ مانند بسیاری از پدیدههای دیگر انقلابی و ایدئولوژی به خود گرفت و روزهای آن پر شد از مرگ و تولد سران جمهوری اسلامی که اکثر آنها در اثر ترور و بمبگذاری نیروهای انقلابی و حذفهای خشن رقبای انقلابی کشته شدند.
از سالگرد پیروزی انقلاب گرفته تا دوجین بمبگذاری و از آنها بیشتر تولد و وفات پیامبر و امامان شیعه و بستگان دور و نزدیک آنها همه در تقویم جمهوری اسلامی ثبت است.
در حقیقت تعطیلات رسمی در تقویم به صورت سلیقه ای با متد منفعت سیاسی گزینش می شود، بعضی از این روزها نیز به فراخور اهمیتشان تعطیل است که البته خود پر از تناقض و سیاسیکاری است. به عنوان مثال سالمرگ روحالله خمینی در ۱۴ خرداد تعطیل است، اما سالمرگ امام چهارم شیعیان تعطیل نیست.یا بعضی از امامان شیعه در روز تولدشان در تقویم ملی روز تعطیل است و بعضی دیگر نه که حکایت از آن دارد که در شیعه اهمیت امامان در یک سطح نیست و حتی اهمیت بعضی مقامهای سیاسی معاصر وابسته به رژیم مهمتر از ائمه و امامان است.
در تازهترین تحول در پی موافقت نمایندگان در جلسه روز یکشنبه دهم بهمن مجلس شورای اسلامی، روز هشتم ربیع الاول، روز درگذشت امام یازدهم شیعیان، روز تعطیل رسمی اعلام شد.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی و تصویب لایحه احکام دائمی برنامههای توسعهای کشور و بخشهای ارجاعی از شورای نگهبان، بند الحاقی مربوط به تعطیلی هشتم ربیع الاول را در آن حفظ کرده و به شورای نگهبان فرستادند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این بند الحاقی که هشتم ربیع الاول را تعطیل رسمی اعلام میکند، گفت: «این بند نیازی به رأی گیری ندارد، زیرا اشکال و ایراد شورای نگهبان مبنی بر عدم تصویب، در هیات دولت برطرف شده است».
بدین ترتیب به نظر میرسد که شورای نگهبان نیز با این مصوبه مخالفتی نکرده و این روز بدون مشکلی به تعطیلات رسمی ایران اضافه شود.
تعطیلات زیاد در تقویم ایران همیشه مورد انتقاد اقتصاددانان بوده، اما ظاهرن کارمندان از اینکه در آن روز سرکار نمیروند رضایت دارند.از طرفی پس از انقلاب تقویم رنگ و بوی عزاداری هم به خود گرفت و روزهای عزا در آن به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
این موضوع همواره مورد انتقاد دگراندیشان ایران بود. اردلان سرفراز، ترانه سرای معروف ترانهای با نام «تقویم» دارد که سال ۱۳۸۷ با صدای داریوش اقبالی با آهنگی از فرید زولاند و تنظیمی از منوچهر چشم آذر ترسمی از تقویم سیاه جمهوری اسلامی داشت، با این مضمون که: «تاریخ مرگ و ماتم است، تقوم کهنه روی میز، هر برگ آن را پاره کن، میانه شعله ها بریز، باید قلم گرفت به دست، تقویم تازه ای نوشت، باید تن نداد و رفت، به جستجوی سرنوشت…»
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar