tisdag 19 april 2016

واکنش‌ها به آغاز به کار ۷ هزار نیروی نامحسوس طرح امنیت اجتماعی

واکنش‌ها به آغاز به کار ۷ هزار نیروی نامحسوس طرح امنیت اجتماعی

  • 3 ساعت پیش
کپی رایت تصویرتسنیم
طرح امنیت اجتماعی نزدیک به یک دهه است که در ایران به اجرا گذاشته است. اما انتشار خبر آغاز به کار ۷ هزار نیروی نامحسوس برای کمک به پلیس امنیت اخلاقی واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است.
محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و انتظامی مجلس ایران با اعلام اینکه گشت ارشاد از اول مبنای حقوقی نداشته است، در گفتگو با روزنامه فرهیختگان گفت: "به لحاظ قانونی پلیس نامحسوس منشا قانونی ندارد و نمی توان با استناد به صحبت هایشان کسی را مجرم شناخت و با آن برخورد کرد."
حسین ساجدی نیا، فرمانده نیرو انتظامی روز گذشته در مراسم آغاز به کار ۷ هزار نیروی نامحسوس گفت که این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون "مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی" در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند.
برنامه امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه نوبت شما هم به همین موضوع اختصاص داشت. سوسن یکی از مخاطبان در تماس با این برنامه گفت: "عروسم را دوبار گشت ارشاد بازداشت کرد، در حالیکه هیچ مشکلی نداشت، این اقدامات تاثیر کوتاه مدت دارند."
حسین دیگر مخاطب بی‌بی‌سی فارسی به نوبت شما گفت: این طرح ها برای درگیری بیشتر افکار عمومی اجرا می شود، با این تورم و گرانی ایجاد شده می خواهند افکار عمومی را منحرف کنند.
حامد در برنامه نوبت شما از تجربه شخصی اش گفت: "با دوست دخترم بودم، اتفاقی افتاد، که من مجبور شدم از دوست دخترم دفاع کنم،سه دقیقه بعد پلیس آمد که شما با هم چه نسبتی دارید؟، گفتم تو سه دقیقه پیش کجا بودی که مزاحم دوست دختر من شدند، پلیس ما آن موقعی که باید باشد نیست. من شک دارم این طرح وجود خارجی داشته باشد، اگر واقعی است چرا نامحسوس، مگر دوربین نمی تواند همان کار را نجام دهد، این با عقل جور در نمی آید، فقط می خواهند رعب و وحشت ایجاد کنند."
کمال سی، یکی از کاربران توییتر نیز با حمایت از این طرح نوشت: "بعضی ها کاملا با منظور و هدف دار علیه نیرو انتظامی فضا سازی می کنند، در مورد این گشت های نامحسوس اقدام به دروغ پراکنی می کنند."
همچنین به گزارش ایسنا، امیر محمود حریرچی، جامعه شناس با انتقاد از این اجرای این طرح گفت: "اجرای این طرح حاشیه امنی را برای سوءاستفاده‌کنندگان و متخلفان به وجود می‌آورد؛ چراکه فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد نمی‌تواند تشخیص دهد که پلیس با او برخورد کرده است یا فردی غیرمسوول و حتی زمینه اخاذی فراهم می‌شود."
کپی رایت تصویرتسنیم
این جامعه شناس همچنان با تاکید بر اینکه جای برخوردهای اینگونه باید فرهنگسازی کرد، گفت: "به منظور نهادینه‌سازی امور اخلاقی باید قوانین و مقررات قابل اجرا وضع شود و با اجرای آن به‌تدریج توجه به موضوعات اخلاقی در اعضای جامعه درونی شود. در این شرایط است که مردم با واکنش‌های خود نسبت به فردی که مرتکب رفتارهای ناهنجار می‌شود، مانع تکرار این رفتارها می‌شوند؛ بنابراین صرف وضع قانون و اجرای گشت‌های نامحسوس و محسوس نمی‌توان به به نتیجه مطلوب رسید."
بهمن کشاورز، وکیل دادگستری نیز در مقاله‌ای که در روزنامه اعتماد منتشر شده است، نوشت: "در قانون جدید آیین دادرسی کیفری وضعیت ضابطان کاملا مشخص و منضبط شده و حتی تصریح شده است که کارکنان وظیفه نمی‌توانند ضابط دادگستری باشند و ضابطان باید کارت مخصوصی داشته باشند که بدون آن حق اقدام ندارند و دادستان مکلف است به‌طور مداوم آنها را از نظر آموزشی و کسب مهارت‌های لازم تحت نظر داشته باشد. اینکه به یکباره ۷۰۰۰ نفر دارای چنین اوصافی شده باشند محل تامل است."
او در بخشی دیگری از این مقاله همچنین گفت: "مخلوط کردن چنین مواردی با مفاهیمی که اعتباری و غیردقیق هستند و سپردن کار به کسانی که میزان آمادگی و وثاقت آنها روشن نیست، باعث تزلزل کل قضیه خواهد شد. فراموش نکنیم که ماده ۱۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می‌دارد بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام کسی را به عنوان متهم احضار یا جلب کند، تخلف از مقررات این ماده موجب محکومیت انتظامی تا درجه ۴ است."
این در حالی است که محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با دفاع از این طرح گفت: "هر تدبیری که نیروی انتظامی برای تأمین امنیت طراحی کند پشتوانه کارشناسی دارد. ایجاد سیستمی که بتواند به صورت نامحسوس به موضوعات امنیتی نظارت داشته باشد، مفید است."
او تاکید کرد که کلیت این طرح خوب است به "شرطی که سیستم نظارتی قوی بر مجریان طرح گشت ارشاد نامحسوس وجود داشته باشد".
همچنین عبدالحمید محتشم، دبیر کل انصار حزب الله نیز با حمایت از این طرح گفت: "وقتی نیرویی قرار نیست کار عملیاتی و اجرایی انجام دهد اینکه محسوس باشد یا نامحسوس و از لباس مبدل استفاده کند یا نه، فرقی نمی‌کند. اگر بنا باشد بازداشت انجام شود باید از لباس فرم و کارت شناسایی استفاده شود اما صرف اطلاع رسانی و گزارش نویسی که وظیفه اصلی این هفت هزار نفر است نیاز به استفاده از لباس فرم ندارد."
آقای محتشم با ابراز رضایت از اجرای این طرح عنوان کرد: " معتقدیم این طرح قطعا بر بهبود وضعیت حجاب در جامعه تاثیرگذار خواهد بود."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar