fredag 8 augusti 2014

جذب بی‌ سر و صدای خلبانان زبده ایرانی توسط ترکیش ایرلاینز

جذب بی‌ سر و صدای خلبانان زبده ایرانی توسط ترکیش ایرلاینز

تقاطع: در ادامه‌ی مهاجرت متخصصان صنعت هوایی ایران به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، گزارش‌ها از پیوستن شمار زیادی از خلبانان ایرانی به ناوگان هوایی ترکیه حکایت دارد.

مهدی ایران‌منش، “مدیر انجمن ملی پرواز ایران” روز چهارشنبه (۱۵ مرداد-۶ آگست) به خبرگزاری “میراث فرهنگی” گفت شرکت هواپیمایی “ترکیش ایرلاینر” که در ایران نیز فعالیت می‌کند، با برگزاری دو همایش در سکوت کامل خبری، بین «۲۰۰ تا ۳۰۰ خلبان زبده و دانش‌آموختگان این رشته را برای فعالیت در ناوگان هوایی این کشور انتخاب کرده‌ است».

آقای ایران‌منش با تاکید بر این‌که «با تطمیع خلبانان رده بالای ایرانی صنعت هوانوردی به شدت متضرر خواهد شد»، افزود که این صنعت «قدر داشته‌هایش را نمی‌داند و به سختی نیروهای با تجربه را تربیت و پرورش داده اما به راحتی از دست می‌دهد».

در واکنش به این خبر، عبدالرضا موسوی، “رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران”، موضوع مهاجرت خلبانان به سایر کشور‌ها را «جوسازی» خواند و ضمن تکذیب آن گفت که این خلبانان “برای انجام کار شخصی” به خارج از کشور رفته‌اند و تعداد آن‌ها نیز “بسیار معدود” است.

“میراث فرهنگی” خاطرنشان کرده که با وجود برخی اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص مهاجرت خلبانان ایرانی به سایر کشور‌ها اما طی دو سه سال اخیر «تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص و ماهر صنعت هوایی ایران در بخش‌های خلبانی، مهمان‌داری و متخصصان بخش‌های گوناگون پرواز به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر امارات متحده عربی، قطر و کویت مهاجرت کرده‌» و در ایرلاین‌های این کشور‌ها مشغول به کار شده‌اند.

این گزارش ادامه داده که معضل مهاجرت خلبانان به قدری جدی است که «تاکنون حداقل ۱۰۰ نفر از خلبان‌ها، مهندسان پرواز، مهمان‌دان کارکشته و کار‌شناسان بخش‌های گوناگون پرواز با شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) خداحافظی کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت نموده‌اند».

پیش از این روز ۱۶ تیرماه، خبرگزاری “ایسنا” به نقل از علی‌رضا جهانگیریان، “رییس سازمان هواپیمایی کشوری” از زمین‌گیر بودن ۱۰۸ فروند از ۲۵۱ هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داده و نوشته بود که وضعیت هواپیماهای موجود نیز «چندان تعریفی ندارد» و هم‌چنان میانگین سن هواپیما‌ها در آسمان ایران، بیش از ۲۰ سال است.

علی عابدزاده٬ “مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان” نیز مردادماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری “فارس”، با اعلام این‌که «تنها ۱۰ درصد هواپیماهای موجود ناوگان به تکنولوژی روز مجهز هستند»، از بیکاری ۸۰۰ خلبان جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله در ایران خبر داده بود.

وی افزوده بود: «۱۰ سال پیش از نظر میزان پرواز، سالانه ۲۵۰ هزار پرواز از ترکیه عقب بودیم، اما امروز این رقم به ۸۰۰ هزار پرواز در سال افزایش یافته است.»
قابل توجه کاربران محترم:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar