tisdag 30 augusti 2016

حسن روحانی: حقوق های نامتعارف در یک قوه و دو قوه نیست، سراسری است

حسن روحانی: حقوق های نامتعارف در یک قوه و دو قوه نیست، سراسری است

  • 29 اوت 2016 - 08 شهریور 1395
کپی رایت تصویرPRESIDENT.IR
حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که موضوع حقوق های نامتعارف "مشکل یک قوه و یا دو قوه نیست بلکه سراسری است".
آقای روحانی امروز ۸ شهریور در جمع تعدادی از دست اندرکاران اجرایی ایران گفت: "تا زمانی که در کشور قوانین، مقررات، پرداخت‌ها و درآمدها شفاف نیست و همچنین بخش‌های خصولتی وجود دارد، فساد و مشکل نیز وجود خواهد داشت و ضروری است که سیستم را از بنیان اصلاح کنیم."
عبارت "خصولتی" از سوی رئیس جمهور ایران، ظاهرا تلفیقی از کلمات "خصوصی" و "دولتی" است و به نهادهایی اشاره دارد که خود را غیردولتی می دانند ولی از بودجه و امکانات حکومتی استفاده می کنند.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه "قبل از بگیر و ببند، باید مبانی فساد را از بین برد"، انحصار و عدم رقابت را فسادآفرین دانست و افزود: "باید کاری کرد که یک فرد احساس نکند که سازمانی منحصراً در اختیارش است و نباید امضاء طلایی درست کنیم که این فساد و مشکل‌آفرین است."
روز گذشته، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی، با انتقاد از دولت به خاطر عدم "معرفی" دریافت کنندگان حقوق های بالا به این دستگاه گفته بود: "فردا اگر قوه قضاییه وارد شد، عده‌ای را احضار کرد و برخی را مجازات کرد گله‌ای شروع نشود. نگویند می‌خواستیم با دولت برخورد کنیم و چوب لای چرخ بگذاریم."
در ماه های گذشته، پرونده حقوق‌های بالای مدیران دستگاه‌های دولتی در ایران باعث کناره‌گیری تعدادی از مدیران بیمه و بانک شده و مسئولان می گویند این موضوع در حال رسیدگی است.
چند هفته پیش از اظهارات اخیر حسن روحانی در مورد "سراسری" بودن مساله حقوق های نامتعارف، وی در اظهارات مشابهی گفته بود در سال‌های گذشته تخلف‌هایی در تمام دستگاه‌های کشور انجام شده که "اختصاص به قوه مجریه ندارد و مربوط به همه دستگاه‌ها و همه نهادهای عمومی است".
او همچنین وعده داده بود که "در یک مصاحبه مفصل به صورت صریح" به مردم خواهد گفت که تخلف‌ها در همه جا بوده، اما دستگاه‌های نظارتی به درستی به وظایفشان عمل نکرده‌اند.
یک روز بعد از آن اظهارات، صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، با نفی وجود "حقوق های نامتعارف" در این دستگاه گفته بود: "در خصوص موضوع حقوق های نامتعارف باید دقیق تر صحبت کرد و نباید بگوییم که همه قوا در این مساله مشترکند."
آقای لاریجانی افزوده بود: "نباید کاری کنیم که تخلف برخی مدیران در این زمینه به پای همه مدیران پاک‌دست و زحمت‌کش نوشته شود."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar