torsdag 31 mars 2016

نماینده مجلس ایران: انتقال بازداشت شدگان به کهریزک تصمیم اشتباهی بود

نماینده مجلس ایران: انتقال بازداشت شدگان به کهریزک تصمیم اشتباهی بود

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرفارس
کاظم جلالی، نماینده مجلس ایران در مصاحبه‌ای، انتقال برخی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به زندان کهریزک را اشتباه خوانده است.
آقای جلالی همچنین با رد سخنانی که به او در مورد اعتراضات سال ۸۸ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نسبت داده شده گفت: "من شعار اشد مجازات برای سران فتنه ندادم."
آقای جلالی در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفته است: "نفس بردن بچه‌های مردم به کهریزک غلط بود و تصمیم کاملا اشتباهی بود. آن موقع به ما گفتند که زندان اوین جا نداشت ولی ما همان موقع که به زندان اوین رفتیم، دیدیم که اتفاقا اوین جا دارد و ما این موضوع را در گزارش خود آورده‌ایم. در آن دوره از این نوع اتفاقات زیاد افتاد."
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه موضوع کهریزک به صورت جدی پیگیر شده است، گفت: "بحث‌مان این بود که نیاییم خیلی از افرادی که در این ماجرا وارد شده‌اند را لشکر علیه نظام جمهوری اسلامی درست کنیم. بعضی از اینها ذهنیت‌شان این بود که تقلبی صورت گرفته که باید ذهن‌شان اصلاح شود. به بعضی از آنها هیجاناتی وارد شده بود و مبتنی‌بر هیجانات وارد شده بودند. لذا برخورد خشونت‌آمیز با اینها جواب نمی‌دهد."
در تیرماه سال ۱۳۸۸ و در اوج اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، تعدادی از معترضان بازداشت شده به دستور دادستانی تهران به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شدند و تعدادی از آنها در اثر بدرفتاری مأموران کشته شدند.
امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی از جمله معترضان به نتیجه انتخابات بودند که پس از دستگیری، به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافتند و سپس خبر درگذشت آنان انتشار یافت.
در پی انتشار اخبار مربوط به بدرفتاری ماموران این بازداشتگاه و شرایط غیر استاندارد آن دستور تعطیلی کهریزک از سوی رهبر ایران صادر شد.
یک دادگاه نظامی تعدادی از مأموران پلیس را به اتهام قتل این معترضان محاکمه و دو تن از آنها را به قصاص نفس (اعدام) محکوم کرد، اما خانواده کشته شدگان از قصاص آنها صرف‌نظر کردند و خواستار محاکمه "آمر اصلی قضایی و آمران سیاسی و امنیتی" پرونده شدند.
سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، حسن دهنوی مشهور به قاضی حداد معاون دادستان تهران و علی اکبر حیدری‌‎فرد، دادیار دادگستری تهران در زمستان سال ۱۳۸۸ و در پی انتشار گزارش مجلس درباره حوادث کهریزک از سمت قضایی تعلیق شدند.
سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و رئیس پیشین سازمان تامین اجتماعی ایران سال گذشته از دو اتهام معاونت در قتل و تنظیم گزارش خلاف واقع در پرونده کهریزک تبرئه شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar