onsdag 27 januari 2016

١٠ درصد نمایندگان خبرگان بدون رقابت انتخاب می‌شوند

١٠ درصد نمایندگان خبرگان بدون رقابت انتخاب می‌شوند

  • 5 دقیقه پیش
اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر شده و برای ۹ کرسی این مجلس انتخابات بدون رقابت برگزار خواهد شد.
در استان‌های آذربایجان غربی (٣ کرسی)، اردبیل (٢ کرسی)، بوشهر (١ کرسی)، خراسان شمالی (١ کرسی)، سمنان (١ کرسی) و هرمزگان (١ کرسی) شمار نامزدهای تایید‌صلاحیت شده برابر با شمار کرسی‌های استان است.
به این ترتیب اگر نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده انصراف ندهند و انتخابات ابطال نشود ۹ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان بدون رقابت وارد مجلس می‌‌شوند.
در اغلب استان‌های دیگر هم شمار نامزدهای تایید صلاحیت شده کمتر از دو برابر تعداد کرسی‌های استان است و به این ترتیب اکثر نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان بخت پیروزی بالاتر از ۵۰ درصد دارند.
رقابتی‌ترین انتخابات برای مجلس خبرگان در استان قم است که چهار نفر برای گرفتن یک کرسی تایید صلاحیت شده‌اند.
شورای نگهبان قانون اساسی ایران در مجموع از میان ٨٠١ داوطلب نامزدی برای انتخابات مجلس خبرگان صلاحیت ١۶۶ نفر را تایید کرده است. مجلس خبرگان رهبری ٨٨ کرسی دارد.
در دوره قبلی انتخابات مجلس خبرگان و در سال ۱۳۸۶ شورای نگهبان صلاحیت ١۶۴ نفر را برای رقابت بر سر ٨۶ کرسی تایید کرده بود.
رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی انتقاد حسن روحانی، رئیس جمهور، را برانگیخته است.
از جمله چهره‌های شاخصی که صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رد شده می‌توان به محمد موسوی بجنوردی، مجید انصاری، حسن خمینی، اعظم طالقانی، رسول منتجب نیا، مهدی طائب و مرتضی آقا تهرانی اشاره کرد.
Image copyrightISNA
Image captionهمه نامزدهای زن انتخابات خبرگان رد صلاحیت شدند

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar