lördag 26 september 2015

«رکود بازار مسکن تا آخر سال پایان می‌یابد»

«رکود بازار مسکن تا آخر سال پایان می‌یابد»

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان توصیه می‌کند کسانی که قصد خرید مسکن دارند زودتر دست به کار شوند. او پیش‌بینی کرد رکود بازار مسکن تا چند ماه دیگر به پایان می‌رسد و با افزایش تقاضا قیمت‌ها بالا می‌رود.
ایرج رهبر، عضو هیئت مدیره کانون انجمن انبوه‌سازان می‌گوید دوره رکود بازار مسکن معمولا یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد اما این بار دوره رکود طولانی‌تر شده است.
او پیش‌بینی می‌کند، "اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، قفل سرمایه‌ها در بخش مسکن گشوده خواهد شد" و دوران رکود با آغاز سال ۹۵ خاتمه می‌یابد.
به گزارش روز جمعه، سوم مهر ماه خبرگزاری دولتی ایرنا، ایرج رهبر گفت: «افزایش تقاضا بعد از یک دوره رکود حتما رخ خواهد داد و در این حالت، مردم به طرف خرید هجوم می‌آورند و مسکن مسلما استعداد افزایش قیمت را دارد در نتیجه کسانی که در خرید تردید کرده‌اند، متضرر خواهند شد.»
قدرت خرید نازل مردم
برخی از ناظران در درستی این پیش‌بینی تردید دارند و انگیزه‌ی این اظهارات را تحریک مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌دانند.
مطابق این نظر، هنوز بسیاری از واحدهای "مسکن مهر" واگذار نشده و به دلیل وجود عرضه زیاد و تقاضای کم، رکود در بازار مسکن ممکن است همچنان ادامه یابد.
از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته و با توجه به قیمت‌های روز، با وام‌های ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی، به ویژه در شهرهای بزرگ نمی‌توان صاحب مسکن شد.
عضو انجمن انبوه‌سازان نیز ظاهرا با این مشکل آشناست و می‌گوید: «مسکن در حال حاضر در وضعیت رکود به‌سر می‌برد، وقتی از رکود خارج می‌شویم که یا هزینه تمام‌شده مسکن کاهش یابد یا قدرت خرید مردم بالا برود که اگر این دو اتفاق بیفتد، مردم چون نیاز به مسکن دارند، به سمت خرید پیش می‌روند.»
به رغم اشاره رهبر به احتمال افزایش قیمت و ضرورت عجله کردن مردم برای خرید خانه، فریبرز واحدی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران مرداد ماه امسال تاکید کرد که رونق احتمالی بازار مسکن الزاما به معنای افزایش قیمت‌ها نخواهد بود.
عرضه بیش از تقاضا
ایرج رهبر اذعان دارد که در حال حاضر حدود یک میلیون مسکن آماده تحویل وجود دارد اما در یک سال تنها ۸۴ هزار نفر تقاضای دریافت وام مسکن کرده‌اند.
با روی کار آمدن دولت حسن روحانی برخی از کارشناسان پیش‌بینی کردند اوضاع بازار مسکن حداکثر در سال ۹۴ با رونق روبرو شود.
این پیش‌بینی نیز درست از کار در نیامد و مطابق آمار رسمی صدور پروانه ساخت در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا ایرج رهبر با توجه به این وضعیت می‌گوید، علت رکود در بازار مسکن این بود که مسکن تولید شده، روی دست تولیدکننده مانده و خریدار نداشت، در نتیجه سرمایه‌ها قفل شده و تولیدکننده نمی‌تواند اقدام به ساخت و ساز جدید کند و سازنده‌ها دیگر دنبال صدور پروانه برای ساخت واحد مسکونی نمی‌روند.
دشواری خروج از رکود
اغلب صاحب‌نظران رکود کنونی بازار مسکن را حاصل سرمایه‌گذاری‌های کم‌سابقه در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ در پروژه "مسکن مهر" می‌دانند که حاصل آن حبس منابع مالی در مجتمع‌های پرت‌افتاده‌ای است که خریدار چندانی ندارند.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم اسفند ماه ۹۲ گفته بود، دست‌کم پنج دولت آینده "گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسکن مهر خواهند بود".
آخوندی و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد پس از تشکیل دولت حسن روحانی، عامل ۴۰ درصد از تورم نزدیک به ۴۳ درصد در پایان دولت دهم را اجرای طرح مسکن مهر و تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور عنوان کرده‌اند.
عضو هیئت مدیره کانون انجمن انبوه‌سازان با اشاره به خانه‌های آماده واگذاری مسکن مهر اعتراف می‌کند که "اسارت منابع مالی بانک‌های مشارکت کننده در این ساختمان‌ها خروج مسکن از رکود را دشوار و توان بالقوه برای سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های اقتصادی را سلب کرده است".
با این همه او مردم را تشویق می‌کند برای خرید خانه به هر دری بزنند: «اگر مردم قدرت خرید کافی برای تامین مسکن ندارند، در این بازه زمانی و ثبات بازار، از یک طریقی تامین منابع مالی کنند حتی سطح توقع خود را پایین بیاورند و در نقاط پایین‌تر شهر و متراژ کمتر و به میزان قدرت خرید خود، اقدام به خرید مسکن کنند.»

DW.COM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar