ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در ایران در حالی است که حضور پرشور تماشاگران زن ایرانی در جریان مسابقات اخیر جام ملت‌های آسیا در کشور استرالیا مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.
ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در ایران در حالی است که حضور پرشور تماشاگران زن ایرانی در جریان مسابقات اخیر جام ملت‌های آسیا در کشور استرالیا مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.
تقاطع: سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با “غیرقابل تحمل” خواندن ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا درهای استادیوم‌ها را به روی زنان باز کنند. این درخواست سه هفته بعد از نگارش نامه‌ی بیش از ۲۰۰ فعال ایرانی به او برای پیگیری این موضوع صورت گرفته است.
آقای بلاتر در یادداشتی در تازه‌ترین شماره‌ی مجله‌ی هفتگی فیفا، با اشاره به سفر خود به ایران در نوامبر ۲۰۱۳ (آبان ۱۳۹۲) نوشته که در جریان آن سفر، در کنار شور و اشتیاق فراوان مردم به فوتبال، با قانون ممنوعیت زنان به ورزشگاه‌های مسابقات فوتبال مواجه شده است.
او ادامه داده که این موضوع را در دیدارش با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، مطرح کرده و برداشتش از آن صحبت‌ها این بوده که «این وضعیت غیرقابل تحمل در میان‌مدت تغییر خواهد کرد».
رییس فیفا سپس با تاکید بر این‌که از آن زمان، هیچ چیزی تغییری نکرده است و زنان ایرانی با وجود داشتن سازمان فوتبال “در حال رشد”، هم‌چنان از ورود به ورزشگاه‌ها محروم هستند، نوشته است: «این وضعیت نمی‌تواند ادامه داشته باشد. پس خواسته‌ی من از مقامات ایرانی است که درهای استادیوم‌های فوتبال کشور را به روی زنان باز کنید.»
این یادداشت سپ بلاتر پاسخی است به نامه‌ی سه هفته قبل بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان ایرانی که از وی خواسته بودند با اعمال فشار به فدراسیون فوتبال ایران، به ممنوعیت حضور زنان تماشاگر در مسابقات فوتبال در این کشور پایان دهد.
امضاکنندگان آن نامه که نام‌هایی چون نسرین ستوده، عباس امیرانتظام، محمد ملکی، محمد نوری‌زاد، حشمت‌الله طبرزدی، محسن سازگارا، شیرین عبادی، کوروش زعیم، باقر پرهام، دریا صفایی، مسیح علی‌نژاد و نازنین افشین‌جم در میان آنان دیده می‌شد، ممانعت حکومت ایران از ورود زنان به استادیوم‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال را “ناعادلانه”، “اخلاقا اشتباه”، “تبعیض‌آمیز”، “مخالف روح و اساسنامهٔ فیفا” و “مغایر با قوانین بین‌المللی” خوانده و تاکید کرده‌ بودند که «فیفا وظیفه دارد تا با هر گونه تبعیض و تعصب، از جمله محرومیت زنان از تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها مقابله کند».
آن‌ها هم‌چنین از فیفا خواسته بودند تا برای وادار کردن حکومت ایران به این ممنوعیت، بر اساس ماده ٣ اساس‌نامه‌ی خود، «عضویت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق درآورد» یا در اقدامی مشابه فدراسیون جهانی والیبال، «ایران را از میزبانی مسابقات بین‌المللی که زیر نظر فیفا است، محروم کند».
گفتنی است فدراسیون فوتبال ایران در حال حاضر برای میزبانی مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ با فدراسیون امارات متحده عربی رقابت می‌کند. هرچند که بنا بر گزارش‌های غیررسمی، میزبانی امارات در این مسابقه‌ها قطعی شده و تنها اعلام رسمی آن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باقی مانده است.