Mark-Kirk
تقاطع: مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» و یکی از دو طراح طرح “ایران عاری از سلاح هسته‌‌ای”، خواهان رای قاطع به این طرح در سنای امریکا شد تا باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور امکان وتوی آن را نداشته باشد.
آقای کرک در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه (۴ مارچ-۱۳ اسفند) منتشر کرد، با “قدرتمند” توصیف کردن سخنرانی یک روز قبل‌تر بنیامین نتانیاهو در کنگره امریکا گفت: «تنها راه برای متوقف کردن رژیم ترور ایران در مسیرش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، رای قاطع دوحزبی به قانون تحریم‌های ایران است. اکنون زمان آن است که کنگره تلاش‌های دوحزبی در این خصوص را تجدید کند تا اطمینان یابیم که کودکان‌مان هرگز شاهد یک جنگ هسته‌ای شروع‌شده توسط ایران در خاورمیانه نخواهند بود.»
این سناتور امریکایی پیش‌تر در روز سه‌شنبه نیز در حمایت از سخنرانی نخست‌وزیر اسراییل، بیانیه‌ای را منتشر کرد. او در این بیانیه، با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان است»، نوشت که «حکومت ایران و گروه‌های تروریستی تحت حمایتش در مقایسه با داعش (دولت اسلامی) تعداد بیشتری از شهروندان امریکایی را به قتل رسانده‌اند و هم‌چنان فعالانه مشغول به صدور خشونت و ستیزه به اقصی‌نقاط خاورمیانه هستند».
سناتور کرک، در ادامه یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را «بزرگ‌ترین خطر بلندمدت برای ایالات متحده، اسراییل و متحدان امریکا در خلیج فارس» خواند و افزود: «نخست‌وزیر نتانیاهو به درستی بیان می‌کند که گزینه جایگزین یک توافق بد، یک توافق بهتر با ایران است. چنین توافقی، تنها زمانی فشارهای فلج‌کننده را از روی حکومت ایران بر می‌دارد که این حکومت برنامه نظامی هسته‌ای‌اش را متوقف کند؛ از تهاجم به همسایگانش دست بردارد؛ و حمایت از تروریسم و تهدید به نابودی اسراییل را متوقف کند.»
بر اساس طرح “ایران عاری از سالح هسته‌ای ۲۰۱۵″ که توسط مارک کرک و رابرت منندز (سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی) تدوین شده، اگر جمهوری اسلامی تا روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ (۹ تیر ۱۳۹۴) موافقت خود با یک “توافق خوب” اعلام نکند با تحریم‌های “فلج‌کننده” جدیدی مواجه خواهد شد. این طرح روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) با اکثریت قاطع و دوحزبی ۱۸ به ۴ در کمیته بانک‌داری سنا تصویب شد و هم‌اکنون در نوبت رای‌گیری در صحن این مجلس قرار دارد.
این طرح یکی از چندین طرح ارائه‌شده از سوی نمایندگان کنگره برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی و جلوگیری از امضای یک توافق هسته‌ای “ضعیف” با این کشور به شمار می‌رود. باراک اوباما بارها اعلام کرده که تصویب هر قانونی در کنگره در این خصوص را در زمانی که مذاکرات با حکومت ایران جریان دارد، وتو خواهد کرد.
با این وجود، شماری دیگر از سناتورهای امریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، به تازگی طرح دیگری را ارائه کردند که بر اساس آن، هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای با جمهوری اسلامی باید به تصویب کنگره برسد.
بر اساس این طرح که توسط شماری از سناتورهای ارشد کمیته خارجی سنا هم‌چون ریان کروکر (رییس کمیته خارجی)، رابرت منندز، جان مک‌کین، لیندزی گرام، و مارکو روبیو ارائه شده، رییس جمهوری امریکا موظف است تا ظرف ۵ روز بعد از امضای توافق با جمهوری اسلامی، متن آن را در اختیار کنگره قرار دهد. این طرح هم‌چنین تاکید می‌کند که باراک اوباما تا ۶۰ روز حق تعلیق یا کاهش تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را ندارد. هم‌چنین بعد از بررسی و تایید توافق از سوی کنگره، رییس جمهوری امریکا موظف است هر ۹۰ روز، میزان تعهد جمهوری اسلامی به بندهای توافق را ارزیابی کند و در اختیار کنگره بگذارد. درصورتی که او نتواند چنین تعهدی را تایید کند، کنگره این اختیار را دارد تا به صورت سریع، تحریم‌های تعلیق یا لغوشده را بازگرداند.
گفتنی است با وجود تاکید دولت اوباما بر وتوی این طرح، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا اعلام کرده که رای‌گیری در خصوص آن را هفته‌ی آینده برگزار خواهد کرد. درصورتی که این قانون ۶۷ رای از ۱۰۰ رای سنا (دو‌سوم) را به دست بیاورد، وتوی باراک اوباما بر آن بی‌تاثیر خواهد بود.